دوره 25، شماره 78 - ( 7-1404 )                   جلد 25 شماره 78 صفحات 0دوره0فصل__Se | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rodsarabi M, Baaghideh M, Entezari A, mayvaneh F. (2025). Evaluation of Thermal Comfort in Educational Buildings, Case Study of a school-Sabzevar. jgs. 25(78), doi:10.61186/jgs.25.78.7
URL: http://jgs.khu.ac.ir/article-1-4237-fa.html
رودسرابی منیره، باعقیده محمد، انتظاری علیرضا، میوانه فاطمه. ارزیابی آسایش حرارتی در ساختمان‌های آموزشی مطالعه موردی یک مدرسه؛ شهر سبزوار تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی 1404; 25 (78) 10.61186/jgs.25.78.7

URL: http://jgs.khu.ac.ir/article-1-4237-fa.html


1- دانشگاه حکیم سبزواری، خراسان رضوی، توحیدشهر، دانشگاه حکیم سبزواری، دانشکده جغرافیا و علوم محیطی
2- دانشگاه حکیم سبزواری، خراسان رضوی، توحیدشهر، دانشگاه حکیم سبزواری، دانشکده جغرافیا و علوم محیطی ، entezari@hsu.ac.ir
چکیده:   (2214 مشاهده)
با هدف ارزیابی شرایط آسایش حرارتی در فضای کلاس‌های درس، مطالعه‌ای میدانی در دبیرستان دخترانه دانش سبزوار انجام گرفت و نظر دانش‌آموزان در مورد احساس حرارتی از شرایط کلاس در دو ساعت مختلف از روز در طول سال تحصیلی 99-1398 برای کلاس‌های مختلف ثبت شد. همزمان مقادیر دما و رطوبت کلاس‌ها نیز توسط دستگاه دیتالاگر برداشت گردید.برای بررسی تفاوت‌ها از آزمونهای آنالیز واریانس و کروسکال والیس استفاده شد. نتایج نشان دادند موقعیت کلاس‌ها از نظر جهت جغرافیایی و طبقات تفاوت معنی‌داری در فراسنج دما وطوبت ایجاد نکرده است در حالی که تفاوت‌های ساعتی در ثبت این پارامترها معنی‌دار بوده است. در کل پاسخ‌های مرتبط با احساس حرارتی سرمایش درصدهای بالاتری را نسبت به حالت گرمایش داشته است (24 % در برابر 12%).احساس حرارتی در ماه‌های مختلف تفاوت‌های معنی‌داری را نشان داده و ماه مهر کمترین درصد فراوانی را در احساس مرتبط با اسایش حرارتی داشته است. در همه ماه‌ها به جز مهر ترجیح حرارتی مورد نظر دانش‌آموزان "گرمایش" بوده است. اگرچه عملکرد سیستم گرمایش مناسب ارزیابی شده اما زمان بهره‌برداری از این سیستم باید با فاصله کمتری نسبت به شروع کلاس‌های صبح انجام گیرد تا از اتلاف بخش قابل توجهی از انرژی جلوگیری شود.
با وجودی که دما و رطوبت داخل کلاس‌ها تفاوت ماهانه معنی‌داری را نشان ندادند اما از نظر احساس حرارتی دانش‌آموزان بین ماه‌های مختلف، تفاوت معنادار آماری وجود داشت لذا احساس حرارتی چیزی فراتر از ویژگی‌های فیزیکی دما و رطوبت است و ضمن تاثیرپذیری از فراسنج های آب و هوایی، به شدت متاثر از ویژگی‌های فردی(جنس، سن، وزن، قد، لباس وسطح فعالیت) نیز می‌باشد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اب و هواشناسی

فهرست منابع
1. چهرازی, غ., دهقان, ن., صنایعیان, ه., & گندمکار, ا. (2021). تعیین محدودۀ آسایش حرارتی در فضای باز دبستان‌های دخترانۀ شهر اصفهان. صفه, 31(3), 43-58. doi:10.52547/sofeh.31.3.43 [DOI:10.52547/sofeh.31.3.43]
2. حیدری, ش. (1393). سازگاری حرارتی در معماری نخستین قدم در صرف‌جویی مصرف انرژی (Vol. 1). تهران: موسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران.
3. زارع مهذبیه, آ., حیدری, ش., & شاهچراغی, آ. (1398). بررسی کیفیت محیطی داخلی خانه های قاجاری شیراز با تاکید بر آسایش حرارتی و نور روز (نمونه موردی: خانه نعمتی). معماری اقلیم گرم و خشک, 7.
4. فتاحی معصوم, آ. س., اکبری, ا., & طبسی, م. (1399). شناسایی تاثیرات عوامل اقلیمی بر معماری مدرسه غیاثیه خرگرد خواف. پژوهشنامه خراسان بزرگ, 10
5. Benedict, F. G., & Carpenter, T. M. (1910). The metabolism and energy transformations of healthy man during rest: Carnegie institution of Washington.
6. Fanger, P. O. (1970). Thermal comfort. Analysis and applications in environmental engineering. Thermal comfort. Analysis and applications in environmental engineering.
7. Ghermezi, M., & Nasrollahi, F. (2019). The Effect of Building Typology on the Reduction of Energy Consumption in Esfahan Schools. Iranian Journal of Energy, 22(2), 5-21.
8. Heracleous, C., & Michael, A. (2020). Thermal comfort models and perception of users in free-running school buildings of East-Mediterranean region. Energy and Buildings, 215, 109912. [DOI:10.1016/j.enbuild.2020.109912]
9. Kim, J., & de Dear, R. (2018). Thermal comfort expectations and adaptive behavioural characteristics of primary and secondary school students. Building and Environment, 127, 13-22. [DOI:10.1016/j.buildenv.2017.10.031]
10. Kunst, A. E., Groenhof, F., & Mackenbach, J. P. (1994). The association between two windchill indices and daily mortality variation in The Netherlands. American Journal of public health, 84(11), 1738-1742. [DOI:10.2105/AJPH.84.11.1738] [PMID] []
11. Mendell, M. J., & Heath, G. A. (2005). Do indoor pollutants and thermal conditions in schools influence student performance? A critical review of the literature. Indoor air, 15(1), 27-52. [DOI:10.1111/j.1600-0668.2004.00320.x] [PMID]
12. Merabtine, A., Maalouf, C., Hawila, A. A. W., Martaj, N., & Polidori, G. (2018). Building energy audit, thermal comfort, and IAQ assessment of a school building: A case study. Building and Environment, 145, 62-76. [DOI:10.1016/j.buildenv.2018.09.015]
13. Nasrollahi, N., Knight, I., & Jones, P. (2007). Surveyed thermal comfort in Iranian offices. Build Environ, 1(10).
14. Olgay, V., & Olgay, A. (1963). Design with climate. Bioclimatic Approach to Architectural Regionalism, New Jersey.
15. Papazoglou, E., Moustris, K. P., Nikas, K.-S. P., Nastos, P. T., & Statharas, J. C. (2019). Assessment of human thermal comfort perception in a non-air-conditioned school building in Athens, Greece. Energy Procedia, 157, 1343-1352. [DOI:10.1016/j.egypro.2018.11.299]
16. Pourshaghaghy, A., & Omidvari, M. (2012). Examination of thermal comfort in a hospital using PMV-PPD model. Applied ergonomics, 43(6), 1089-1095. [DOI:10.1016/j.apergo.2012.03.010] [PMID]
17. Rodríguez, C. M., Coronado, M. C., & Medina, J. M. (2021). Thermal comfort in educational buildings: The Classroom-Comfort-Data method applied to schools in Bogotá, Colombia. Building and Environment, 194, 107682. [DOI:10.1016/j.buildenv.2021.107682]
18. Teli, D., Bourikas, L., James, P. A., & Bahaj, A. S. (2017). Thermal performance evaluation of school buildings using a children-based adaptive comfort model. Procedia environmental sciences, 38, 844-851. [DOI:10.1016/j.proenv.2017.03.170]
19. Ter Mors, S., Hensen, J. L., Loomans, M. G., & Boerstra, A. C. (2011). Adaptive thermal comfort in primary school classrooms: Creating and validating PMV-based comfort charts. Building and Environment, 46(12), 2454-2461. [DOI:10.1016/j.buildenv.2011.05.025]
20. Trebilcock, M., Soto-Muñoz, J., & Piggot-Navarrete, J. (2020). Evaluation of thermal comfort standards in office buildings of Chile: Thermal sensation and preference assessment. Building and Environment, 183, 107158. [DOI:10.1016/j.buildenv.2020.107158]
21. Trebilcock, M., Soto-Muñoz, J., Yañez, M., & Figueroa-San Martin, R. (2017). The right to comfort: A field study on adaptive thermal comfort in free-running primary schools in Chile. Building and Environment, 114, 455-469. [DOI:10.1016/j.buildenv.2016.12.036]
22. Verma, P. K., & Netam, N. (2020). A case study on thermal comfort analysis of school building. Materials Today: Proceedings, 28, 2501-2504. [DOI:10.1016/j.matpr.2020.04.829]
23. Wyon, D. P. (2004). The effects of indoor air quality on performance and productivity. Indoor air, 14, 92-101. [DOI:10.1111/j.1600-0668.2004.00278.x] [PMID]
24. Zomorodian, Z. S., Aminian, S., & Tahbaz, M. (2017). Thermal Comfort Assessment in Classrooms in the Hot and Dry Climate of Iran Field Survey in a Primary School of Kashan. Honar-Ha-Ye-Ziba: Memary Va Shahrsazi, 21(4), 17-28.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Applied Researches in Geographical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons — Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)