دوره ۲۵، شماره ۷۹ - ( ۱۰-۱۴۰۴ )                   جلد ۲۵ شماره ۷۹ صفحات ۰دوره۰فصل__Se | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kadkhodaei Z, Rakhshani Nasab H, Rakhshani Nasab M. (2025). Check of virtual space in the tourism development of Konarak province. jgs. 25(79),
URL: http://jgs.khu.ac.ir/article-1-4297-fa.html
کدخدایی زیبا، رخشانی نسب حمیدرضا، رخشانی نسب مجتبی. بررسی قابلیت‌های فضای مجازی در توسعه گردشگری شهرستان کنارک تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی ۱۴۰۴; ۲۵ (۷۹)

URL: http://jgs.khu.ac.ir/article-۱-۴۲۹۷-fa.html


۱- دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.،
۲- دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران. ، rakhshaninasab_h@yahoo.com
چکیده:   (۲۶۶۶ مشاهده)
یکی از رویکردهای معاصر گردشگری، استفاده از فضای مجازی و فناوری اطلاعات در گردشگری است که نگرش جدیدی به گردشگری ایجاد کرده و مرزهای بین دنیای واقعی و فضای مجازی از میان برداشته است. در این راستا هدف پژوهش حاضر، بررسی قابلیت­های فضای مجازی در توسعه گردشگری شهرستان کنارک می­باشد. این پژوهش از نظر هدف، «کاربردی» و از نظر ماهیت و روش، «توصیفی- تحلیلی» می­باشد همچنین شیوه گردآوری اطلاعات «اسنادی و پیمایشی (پرسشنامه)» است. جامعه آماری مورد مطالعه در حوزه متخصصان می­باشد که با استفاده از روش دلفی دو مرحله­ای، 35 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. روایی محتوایی پرسشنامه توسط اساتید و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ در سطح 0.852 محاسبه و تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون  تی­ تک­نمونه­ای، تحلیل مسیر و تکنیک دیمتل (DEMATEL) استفاده شده است. نتایج آزمون تی تک­نمونه­ای نشان داد که فضای مجازی با میانگین 22/4 از حد مبنای (3) بیشتر می­باشد بنابراین فضای مجازی بر توسعه گردشگری شهرستان کنارک تأثیر گذاشته است. نتایج حاصل از تحلیل مسیر حاکی از آن می­باشد که زیرساخت فناوری اطلاعات با ضریب 608/ دارای بیشترین تأثیر و تجارت الکترونیکی با ضریب 250/ دارای کمترین تأثیر بر توسعه گردشگری شهرستان کنارک می­باشد. نتایج حاصل از تکنیک DEMATEL نشان داد از بین شاخص­های مؤثر بر گردشگری شهرستان کنارک، شاخص بستر مخابراتی با مقدار 971/5 بیشترین تعامل و شاخص اطلاع­رسانی با مقدار 671/5 کمترین تعامل، شاخص شبکه اجتماعی با مقدار 402/1 مؤثرترین عامل و شاخص بستر مخابراتی با مقدار 088/2-تأثیر پذیرترین عامل هستند. با توجه به نتایج حاصله می­توان نتیجه گرفت که با ایجاد زیرساخت­های فناوری و معرفی جاذبه­های شهرستان کنارک از طریق برنامه­هایی مانند (تلویزیون، سایت­های خبری و ...) توسعه این شهرستان محقق می­شود.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه ریزی توریسم

فهرست منابع
۱. اسماعیل زاده، سمیه؛ دل افروز، نرگس؛ قلیپور، علی؛ مولایی، نصرالله (۱۴۰۱). توسعه مقیاس اندازه گیری اعتماد گردشگران به یک مقصد گردشگری با استفاده از رویکرد آمیخته. مطالعات مدیریت گردشگری، ۱۷(۵۷): ۳۰-۳۳۱.
۲. پورفرج، علیرضا؛ عیسی زاده روشن، یوسف؛ چراغی، کبری (۱۳۸۷). فناوری اطلاعات و ارتباطات، صنعت گردشگری، رشد اقتصادی. فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین، ۴(۱۳): ۶۶-۴۶.
۳. توسلی آرا، فائزه؛ طلیسچی غلامرضا؛ موسوی سیدجلیل؛ رضایی ناصر (۱۴۰۰). نقش بازنمایی معماری بر شکل گیری تصویر ذهنی مقصد گردشگران (مطالعه موردی: اقامتگاه های سنتی به شیوه نظریه داده بنیاد). مسکن و محیط روستا، ۴۰ (۱۷۳) :۱۶۱-۱۴۹.
۴. خوش نیت، محمد (۱۳۹۲). بررسی مفهموم و ماهیت گردشگری الکترونیکی و توسعه پایدار. فصلنامه اطلاعات جغرافیایی سپهر، ۲۲(۸۵): ۱۰۹-۱۰۲.
۵. درزیان عزیزی، عبدالهادی؛ هادیان فر، نیلوفر؛ مالکی، عالیه (۱۴۰۰). عوامل موثر بر پذیرش واقعیت مجازی در گرشدگری(براساس مدل پذیرش فناوری). مطالعات مدیریت گردشگری، ۱۶(۵۴): ۳۱۱-۲۷۹.
۶. دلاور، علی؛ قادری، اسماعیل؛ مجدی، نیما (۱۳۹۴). جایگاه رسانه های اجتماعی در توسعه بازاریابی گردشگری الکترونیکی ایران. مطالعات مدیریت گردشگری، ۹(۲۸): ۱-۱۶.
۷. راجی، زاهرا (۱۴۰۰). مروری بر پژوهش های صورت گرفته در حوزه گردشگری مجازی در ایران. جغرافیا و روابط انسانی، ۴(۲): ۱-۱۸.
۸. رحیمی، علی؛ پاشاپور، حجت‌الله؛ ساریخانی، عادل (۱۴۰۱). آینده‌پژوهی عوامل بازدارنده توسعه گردشگری در شهرهای مرزی مطالعه موردی: شهرستان گرمی در استان اردبیل. پژوهش نامه مطالعات مرزی، ۱۰(۱): ۶۹-۸۸.
۹. سیف الهی، ناصر؛ ناصرپور مهرداد(۱۴۰۱). تأثیر تبلیغات فضای مجازی بر انتخاب برند مقصد گردشگری (مطالعه موردی: استان اردبیل). مطالعات جغرافیایی مناطق کوهستانی، ۱۳ (۲) :۸۰-۶۱.
۱۰. فکور ثقیه، امیرمحمد؛ حاجمندی، نرگس (۱۳۹۹). ارائه مدل مفهومی توسعه گردشگری الکترونیک ایران با استفاده از دیمتل فازی. گردشگری و توسعه، ۹(۲): ۱۵-۳۲.
۱۱. کوکبی، لیلا؛ برمایه ور، بهنود. (۱۳۹۹). هم آفرینی فضای گردشگری هوشمند از طریق تعاملات دیجیتالی ارائه مدل مفهومی سایبر پارک. نشریه گردشگری شهری، ۷(۱): ۵۱-۶۷.
۱۲. مشکینی، ابوالفضل؛ علیپور، سمیه؛ حاجی زاده، مریم (۱۳۹۷). ارزیابی تأثیر رسانه‌های مجازی در توسعه صنعت گردشگری از دیدگاه کاربران شبکه‌های مجازی. نشریه گردشگری شهری، ۵(۲): ۵۳-۶۹.
۱۳. هادیان فر، نیلوفر؛ درزیان عزیزی، عبدالهادی (۱۴۰۰). تکنولوژی واقعیت مجازی در بازاریابی مقاصد گردشگری. مدیریت بازرگانی، ۱۳(۳): ۷۴۳-۷۲۱.
14. Ali, A., Frew , A. J. (2014). Technology innovation and applications in sustainable destination development. Information Technology & Tourism, 14(4): 265-290. [DOI:10.1007/s40558-014-0015-7]
15. Beck, J., Rainoldi, M., Egger, R. (2019). Virtual reality in tourism: a state-of-the-art review. Tourism Review, 74(3), 586-612. [DOI:10.1108/TR-03-2017-0049]
16. Buhalis, D. (2022). E-Tourism. In Encyclopedia of Tourism Management and Marketing. Edward Elgar Publishing. [DOI:10.4337/9781800377486] []
17. Buhalis, D., Law, R. (2008). Progress in information technology and tourism management: 20years on and 10 years after the Internet-The state of Tourism research. Tourism management, 29(4): 609-623. [DOI:10.1016/j.tourman.2008.01.005]
18. Buhalis, D., O'Connor P. (2005). Information communication technology revolutionizing tourism. Tourism recreation research, 30(3): 7-16. [DOI:10.1080/02508281.2005.11081482]
19. Darzian Azizi, A., Hadian Far, N., Maliki, A. (2021). Factors affecting the acceptance of virtual reality in tourism (according to the technology acceptance model). Tourism Management Studies, 16(54): 279-311. (in Persian)
20. Delawar, A., Qadri, E., Magdi, N. (2015). The position of social media in the development of electronic tourism marketing in Iran. Tourism Management Studies, 9(28): 1-16. (in Persian)
21. Esmailzadeh, S., Del Afrooz, N., Qalipour, A., Moulai, N (2022). Developing a scale to measure tourists' trust in a tourist destination using a mixed approach. Tourism Management Studies, 17(57): 331-30. (in Persian)
22. Fakour Thaghieh, A.M., Hajmandi, N. (2019). Presenting a conceptual model of Iran's e-tourism development using Fuzzy Dimtel. Tourism and Development, 9(2): 15-32. (in Persian)
23. Hadian Far, N., Darzian Azizi, A.H. (2021). Virtual reality technology in tourism destination marketing. Business Administration, 13(3): 743-721. (in Persian)
24. Khoshnit, M. (2012). Examining the concept and nature of electronic tourism and sustainable development. Sepehr Geographical Information Quarterly, 22(85): 102-109. (in Persian)
25. Kokbi, L., Bermayevar, B. (2019). Co-creation of a smart tourism space through digital interactions, presenting a conceptual model of a cyber park. Journal of Urban Tourism, 7(1): 51-67. (in Persian)
26. Lee, P., Hunter, W. C., Chung, N. (2020). Smart tourism city: Developments and transformations. Sustainability, 12(10), 3958. [DOI:10.3390/su12103958]
27. Manghisi, V. M., Uva, A. E., Fiorentino, M., Gattullo, M., Boccaccio, A., Monno, G. (2018). Enhancing user engagement through the user centric design of a mid-air gesture-based interface for the navigation of virtual-tours in cultural heritage expositions. Journal of Cultural Heritage, 32, 186-197. doi: [DOI:10.1016/j.culher.2018.02.014]
28. Mariani, M. M., Di Felice, M., Mura, M. (2016). Facebook as a destination marketing tool: Evidence from Italian regional Destination Management Organizations. Tourism management, 54, 321-343. [DOI:10.1016/j.tourman.2015.12.008]
29. McLean, G., AlYahya, M., Barhorst, J. B., Osei-Frimpong, K. (2023). Examining the influence of virtual reality tourism on consumers' subjective wellbeing. Tourism Management Perspectives, 46, 101088. [DOI:10.1016/j.tmp.2023.101088]
30. Meshkini, A., Alipour, S., Hajizadeh, M. (2017). Evaluation of the impact of virtual media in the development of the tourism industry from the point of view of users of virtual networks. Journal of Urban Tourism, 5(2): 53-69. (in Persian)
31. Minazzi, R. (2015). Social media marketing in tourism and hospitality. Springer International Publishing Switzerland. [DOI:10.1007/978-3-319-05182-6]
32. Pathmanathan, P. R., El-Ebiary, Y. A. B., Yusoff, M. H., Aseh, K., Al-Qudah, O. M. A. A., Pande, B., Bamansoor, S. (2021). The Benefit and Impact of E-Commerce in Tourism Enterprises. In 2021 2nd International Conference on Smart Computing and Electronic Enterprise (ICSCEE). pp. 193-198. [DOI:10.1109/ICSCEE50312.2021.9497947]
33. Pestek, A., Sarvan, M. (2020). Virtual reality and modern tourism. Journal of Tourism Futures, 7(2), 245-250. [DOI:10.1108/JTF-01-2020-0004]
34. Porfaraj, A., Isazadeh Roshan, Y., Chiraghi, K. (2008). Information and communication technology, tourism industry, economic growth. Modern Economics and Business Quarterly, 4(13): 46-66. (in Persian)
35. Rahimi, A., Pashapour, H., Sarikhani, A. (2022). Prospective study of factors hindering the development of tourism in border cities, a case study: Garmi city in Ardabil province. Journal of Border Studies, 10(1): 69-88. (in Persian)
36. Raji, Z. (2021). An overview of the research conducted in the field of virtual tourism in Iran. Geography and Human Relations, 4(2): 1-18. (in Persian)
37. Seif Elahi, N., Naserpour, M. (2022). The effect of cyberspace advertising on the choice of tourism destination brand (case study: Ardabil province). Geographical studies of mountainous regions, 13 (2): 61-80. (in Persian)
38. Tavasli Ara, F., Talischi, Gh., Mousavi, S.J., Rezaei, N. (2021). The role of architectural representation on the formation of the mental image of tourists' destination (case study: traditional residences according to the foundation's data theory). Housing and Village Environment, 40 (173):161-149. (in Persian)
39. Tussyadiah, I. P., Wang, D., Jung, T. H., tom Dieck, M. C. (2018). Virtual reality, presence, and attitude change: Empirical evidence from tourism. Tourism Management, 66, 140-154. [DOI:10.1016/j.tourman.2017.12.003]
40. Ulfa, K., Pribadi, U. (2021). March(. Implementation of E-Tourism in Aceh Province for Future Sustainable Development through Media Promotion. In IOP Conference Series: [DOI:10.1088/1755-1315/717/1/012015]
41. Verma, S., Warrier, L., Bolia, B., Mehta, S. (2022). Past, present, and future of virtual tourism-a literature review. International Journal of Information Management Data Insights, 2(2), 100085. [DOI:10.1016/j.jjimei.2022.100085]
42. Weaver, D. B., Lawton, L. J. (2007). Twenty years on: The state of contemporary ecotourism research. Tourism management, 28(5), 1168-1179. [DOI:10.1016/j.tourman.2007.03.004]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Applied Researches in Geographical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons — Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)