۱. اسماعیل زاده، سمیه؛ دل افروز، نرگس؛ قلیپور، علی؛ مولایی، نصرالله (۱۴۰۱). توسعه مقیاس اندازه گیری اعتماد گردشگران به یک مقصد گردشگری با استفاده از رویکرد آمیخته. مطالعات مدیریت گردشگری، ۱۷(۵۷): ۳۰-۳۳۱.
۲. پورفرج، علیرضا؛ عیسی زاده روشن، یوسف؛ چراغی، کبری (۱۳۸۷). فناوری اطلاعات و ارتباطات، صنعت گردشگری، رشد اقتصادی. فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین، ۴(۱۳): ۶۶-۴۶.
۳. توسلی آرا، فائزه؛ طلیسچی غلامرضا؛ موسوی سیدجلیل؛ رضایی ناصر (۱۴۰۰). نقش بازنمایی معماری بر شکل گیری تصویر ذهنی مقصد گردشگران (مطالعه موردی: اقامتگاه های سنتی به شیوه نظریه داده بنیاد). مسکن و محیط روستا، ۴۰ (۱۷۳) :۱۶۱-۱۴۹.
۴. خوش نیت، محمد (۱۳۹۲). بررسی مفهموم و ماهیت گردشگری الکترونیکی و توسعه پایدار. فصلنامه اطلاعات جغرافیایی سپهر، ۲۲(۸۵): ۱۰۹-۱۰۲.
۵. درزیان عزیزی، عبدالهادی؛ هادیان فر، نیلوفر؛ مالکی، عالیه (۱۴۰۰). عوامل موثر بر پذیرش واقعیت مجازی در گرشدگری(براساس مدل پذیرش فناوری). مطالعات مدیریت گردشگری، ۱۶(۵۴): ۳۱۱-۲۷۹.
۶. دلاور، علی؛ قادری، اسماعیل؛ مجدی، نیما (۱۳۹۴). جایگاه رسانه های اجتماعی در توسعه بازاریابی گردشگری الکترونیکی ایران. مطالعات مدیریت گردشگری، ۹(۲۸): ۱-۱۶.
۷. راجی، زاهرا (۱۴۰۰). مروری بر پژوهش های صورت گرفته در حوزه گردشگری مجازی در ایران. جغرافیا و روابط انسانی، ۴(۲): ۱-۱۸.
۸. رحیمی، علی؛ پاشاپور، حجتالله؛ ساریخانی، عادل (۱۴۰۱). آیندهپژوهی عوامل بازدارنده توسعه گردشگری در شهرهای مرزی مطالعه موردی: شهرستان گرمی در استان اردبیل. پژوهش نامه مطالعات مرزی، ۱۰(۱): ۶۹-۸۸.
۹. سیف الهی، ناصر؛ ناصرپور مهرداد(۱۴۰۱). تأثیر تبلیغات فضای مجازی بر انتخاب برند مقصد گردشگری (مطالعه موردی: استان اردبیل). مطالعات جغرافیایی مناطق کوهستانی، ۱۳ (۲) :۸۰-۶۱.
۱۰. فکور ثقیه، امیرمحمد؛ حاجمندی، نرگس (۱۳۹۹). ارائه مدل مفهومی توسعه گردشگری الکترونیک ایران با استفاده از دیمتل فازی. گردشگری و توسعه، ۹(۲): ۱۵-۳۲.
۱۱. کوکبی، لیلا؛ برمایه ور، بهنود. (۱۳۹۹). هم آفرینی فضای گردشگری هوشمند از طریق تعاملات دیجیتالی ارائه مدل مفهومی سایبر پارک. نشریه گردشگری شهری، ۷(۱): ۵۱-۶۷.
۱۲. مشکینی، ابوالفضل؛ علیپور، سمیه؛ حاجی زاده، مریم (۱۳۹۷). ارزیابی تأثیر رسانههای مجازی در توسعه صنعت گردشگری از دیدگاه کاربران شبکههای مجازی. نشریه گردشگری شهری، ۵(۲): ۵۳-۶۹.
۱۳. هادیان فر، نیلوفر؛ درزیان عزیزی، عبدالهادی (۱۴۰۰). تکنولوژی واقعیت مجازی در بازاریابی مقاصد گردشگری. مدیریت بازرگانی، ۱۳(۳): ۷۴۳-۷۲۱.
14. Ali, A., Frew , A. J. (2014). Technology innovation and applications in sustainable destination development. Information Technology & Tourism, 14(4): 265-290. [
DOI:10.1007/s40558-014-0015-7]
15. Beck, J., Rainoldi, M., Egger, R. (2019). Virtual reality in tourism: a state-of-the-art review. Tourism Review, 74(3), 586-612. [
DOI:10.1108/TR-03-2017-0049]
16. Buhalis, D. (2022). E-Tourism. In Encyclopedia of Tourism Management and Marketing. Edward Elgar Publishing. [
DOI:10.4337/9781800377486] [
]
17. Buhalis, D., Law, R. (2008). Progress in information technology and tourism management: 20years on and 10 years after the Internet-The state of Tourism research. Tourism management, 29(4): 609-623. [
DOI:10.1016/j.tourman.2008.01.005]
18. Buhalis, D., O'Connor P. (2005). Information communication technology revolutionizing tourism. Tourism recreation research, 30(3): 7-16. [
DOI:10.1080/02508281.2005.11081482]
19. Darzian Azizi, A., Hadian Far, N., Maliki, A. (2021). Factors affecting the acceptance of virtual reality in tourism (according to the technology acceptance model). Tourism Management Studies, 16(54): 279-311. (in Persian)
20. Delawar, A., Qadri, E., Magdi, N. (2015). The position of social media in the development of electronic tourism marketing in Iran. Tourism Management Studies, 9(28): 1-16. (in Persian)
21. Esmailzadeh, S., Del Afrooz, N., Qalipour, A., Moulai, N (2022). Developing a scale to measure tourists' trust in a tourist destination using a mixed approach. Tourism Management Studies, 17(57): 331-30. (in Persian)
22. Fakour Thaghieh, A.M., Hajmandi, N. (2019). Presenting a conceptual model of Iran's e-tourism development using Fuzzy Dimtel. Tourism and Development, 9(2): 15-32. (in Persian)
23. Hadian Far, N., Darzian Azizi, A.H. (2021). Virtual reality technology in tourism destination marketing. Business Administration, 13(3): 743-721. (in Persian)
24. Khoshnit, M. (2012). Examining the concept and nature of electronic tourism and sustainable development. Sepehr Geographical Information Quarterly, 22(85): 102-109. (in Persian)
25. Kokbi, L., Bermayevar, B. (2019). Co-creation of a smart tourism space through digital interactions, presenting a conceptual model of a cyber park. Journal of Urban Tourism, 7(1): 51-67. (in Persian)
26. Lee, P., Hunter, W. C., Chung, N. (2020). Smart tourism city: Developments and transformations. Sustainability, 12(10), 3958. [
DOI:10.3390/su12103958]
27. Manghisi, V. M., Uva, A. E., Fiorentino, M., Gattullo, M., Boccaccio, A., Monno, G. (2018). Enhancing user engagement through the user centric design of a mid-air gesture-based interface for the navigation of virtual-tours in cultural heritage expositions. Journal of Cultural Heritage, 32, 186-197. doi: [
DOI:10.1016/j.culher.2018.02.014]
28. Mariani, M. M., Di Felice, M., Mura, M. (2016). Facebook as a destination marketing tool: Evidence from Italian regional Destination Management Organizations. Tourism management, 54, 321-343. [
DOI:10.1016/j.tourman.2015.12.008]
29. McLean, G., AlYahya, M., Barhorst, J. B., Osei-Frimpong, K. (2023). Examining the influence of virtual reality tourism on consumers' subjective wellbeing. Tourism Management Perspectives, 46, 101088. [
DOI:10.1016/j.tmp.2023.101088]
30. Meshkini, A., Alipour, S., Hajizadeh, M. (2017). Evaluation of the impact of virtual media in the development of the tourism industry from the point of view of users of virtual networks. Journal of Urban Tourism, 5(2): 53-69. (in Persian)
31. Minazzi, R. (2015). Social media marketing in tourism and hospitality. Springer International Publishing Switzerland. [
DOI:10.1007/978-3-319-05182-6]
32. Pathmanathan, P. R., El-Ebiary, Y. A. B., Yusoff, M. H., Aseh, K., Al-Qudah, O. M. A. A., Pande, B., Bamansoor, S. (2021). The Benefit and Impact of E-Commerce in Tourism Enterprises. In 2021 2nd International Conference on Smart Computing and Electronic Enterprise (ICSCEE). pp. 193-198. [
DOI:10.1109/ICSCEE50312.2021.9497947]
33. Pestek, A., Sarvan, M. (2020). Virtual reality and modern tourism. Journal of Tourism Futures, 7(2), 245-250. [
DOI:10.1108/JTF-01-2020-0004]
34. Porfaraj, A., Isazadeh Roshan, Y., Chiraghi, K. (2008). Information and communication technology, tourism industry, economic growth. Modern Economics and Business Quarterly, 4(13): 46-66. (in Persian)
35. Rahimi, A., Pashapour, H., Sarikhani, A. (2022). Prospective study of factors hindering the development of tourism in border cities, a case study: Garmi city in Ardabil province. Journal of Border Studies, 10(1): 69-88. (in Persian)
36. Raji, Z. (2021). An overview of the research conducted in the field of virtual tourism in Iran. Geography and Human Relations, 4(2): 1-18. (in Persian)
37. Seif Elahi, N., Naserpour, M. (2022). The effect of cyberspace advertising on the choice of tourism destination brand (case study: Ardabil province). Geographical studies of mountainous regions, 13 (2): 61-80. (in Persian)
38. Tavasli Ara, F., Talischi, Gh., Mousavi, S.J., Rezaei, N. (2021). The role of architectural representation on the formation of the mental image of tourists' destination (case study: traditional residences according to the foundation's data theory). Housing and Village Environment, 40 (173):161-149. (in Persian)
39. Tussyadiah, I. P., Wang, D., Jung, T. H., tom Dieck, M. C. (2018). Virtual reality, presence, and attitude change: Empirical evidence from tourism. Tourism Management, 66, 140-154. [
DOI:10.1016/j.tourman.2017.12.003]
40. Ulfa, K., Pribadi, U. (2021). March(. Implementation of E-Tourism in Aceh Province for Future Sustainable Development through Media Promotion. In IOP Conference Series: [
DOI:10.1088/1755-1315/717/1/012015]
41. Verma, S., Warrier, L., Bolia, B., Mehta, S. (2022). Past, present, and future of virtual tourism-a literature review. International Journal of Information Management Data Insights, 2(2), 100085. [
DOI:10.1016/j.jjimei.2022.100085]
42. Weaver, D. B., Lawton, L. J. (2007). Twenty years on: The state of contemporary ecotourism research. Tourism management, 28(5), 1168-1179. [
DOI:10.1016/j.tourman.2007.03.004]