1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان ، Masoudpourkiani@iran.ir
3- دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان،
چکیده: (25 مشاهده)
در عصر حاضر برندسازی شهری یکی از پویاترین فعالیتها برای شهرها است و نقش مهمی در توسعه پایدار ایفا میکند. هر شهری با توجه به داراییهای خود به دنبال توسعه و تثبیت جایگاهش در سطح ملی، منطقهای و بینالمللی است، با توجه به رشد روزافزون توسعه شهری در ابعاد فرهنگی، اقتصادی، زیست محیطی و ... نیاز به یک برنامهریزی هدفمند و جامع برای همگام شدن با توسعه پایدار میباشد. پژوهش حاضر به ارزیابی جایگاه مولفههای مؤثر بر برندسازی شهری میپردازد تا بتوان با بررسی جایگاه مؤلفههای برند شهری به بهبود وضعیت توسعه و برندسازی شهری کمک نمود. روش پژوهش توصیفی– تحلیلی و روشهای گردآوری اطلاعات، مطالعات کتابخانهای – اسنادی و میدانی و با ابزار پرسشنامه میباشد. جامعه آماری این پژوهش از دو گروه تشکیل شده است. گروه اول را خبرگان و حجم نمونه مورد استفاده در این گروه 30 نفر که برای انجام فرایند دلفی انتخاب شدند، میباشد. گروه دوم شامل سیاستگذاران و مدیران ارشد و صاحب نظران در شهر بوشهر با تعداد 37751 نفر میباشند و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 382 نفر تعیین شده است. برای اندازه گیری سازهها و روابط بین آنها با استفاده از روش معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزیی و نرم افزار PLS استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که در سطح اطمینان 95 درصد، متغیرهای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی بر خطمشی برندسازی شهری رابطه مثبت و معنا داری دارد. از این رو سیاستگذاران و مدیریت شهری با توجه به رابطه خطمشی برندسازی شهری و عوامل مؤثر شناسایی شده، جهت برندسازی شهری و بهبود ابعاد توسعه برنامهریزی نمایند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
جغرافیا و برنامه ریزی شهری دریافت: 1399/6/19 | پذیرش: 1399/10/30