دوره 23، شماره 70 - ( 7-1402 )                   جلد 23 شماره 70 صفحات 141دوره125فصل__Se | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Minai A, Heydari Chianeh R, Rustai S. Identifying Factors Affecting the Competitiveness of Urban Tourism Purposes (Case Study: Ardabil City). jgs 2023; 23 (70) :125-141
URL: http://jgs.khu.ac.ir/article-1-3716-fa.html
مینایی عباس، حیدری چیانه رحیم، روستایی شهریور. شناسایی عوامل مؤثر بر رقابت‌پذیری مقاصد گردشگری شهری (موردمطالعه: شهر اردبیل). تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی 1402; 23 (70) :141-125

URL: http://jgs.khu.ac.ir/article-1-3716-fa.html


1- دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
2- دانشیار جغرافیا وبرنامه ریزی شهری، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران ، rheydari@tabrizu.aac.ir
3- دانشیار جغرافیا وبرنامه ریزی شهری، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده:   (1386 مشاهده)
این پژوهش با هدف شناسایی عوامل موثر بر رقابت پذیری مقاصد گردشگری نوشته شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی-تحلیلی است. داده­های مورد نیاز پژوهش به دو صورت کتابخانه­ای و میدانی(پرسشنامه) جمع آوری شد. جامعه آماری پژوهش را گردشگران ورودی به شهر اردبیل تشکیل می­داد، به علت نبود آمار دقیق تعداد گردشگران ورودی به منظور تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران برای جامعه نامحدود استفاده شد و حجم نمونه 384 نفر برآورد گردید روش نمونه گیری به صورت نمونه­گیری تصادفی ساده بود. به منظور بررسی روایی پرسشنامه روایی، در دو مرحله روایی صوری و ظاهری از طریق کسب نظر از اساتید و کارشناسان،و روایی واگرا  با محاسبه شاخص میانگین واریانس استخراج شده(AVE) تایید شد. پایایی پرسشنامه از طریق محاسبه آلفای کرونباخ و محاسبه ضریب پایایی ترکیبی(cr) سنجیده شد، نتایج حاصل از مقدار آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی پرسشنامه، تایید کننده پایایی مناسب پرسشنامه مورد استفاده بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده­های پژوهش از نرم افزار spss و lisrel استفاده شد. یافته­ های حاصل از این پژوهش نشان دهنده آن بود که خلاقیت و پایداری مقاصد گردشگری بر رقابت پذیری مقاصد گردشگری شهری تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین نتایج نشان داد که تاثیر پایداری مقاصد گردشگری بر روی رقابت ­پذیری مقاصد گردشگری بیشتر از خلاقیت مقاصد گردشگری است.
 
شماره‌ی مقاله: 8
متن کامل [PDF 673 kb]   (20 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه ریزی توریسم
دریافت: 1398/10/2 | پذیرش: 1399/2/7

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Journal of Applied researches in Geographical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb