دوره 20، شماره 59 - ( 11-1399 )                   جلد 20 شماره 59 صفحات 229دوره252فصل__Se | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Feizi S, Heydari R, rostaei S. Investigating the Impact of Destination Branding on the Development of Urban Tourism (Case Study of Tabriz Metropolis). researches in Geographical Sciences. 2021; 20 (59) :229-252
URL: http://jgs.khu.ac.ir/article-1-3366-fa.html
فیضی سلمان، حیدری رحیم، روستایی شهریور. بررسی تاثیر برندسازی مقاصد بر توسعه گردشگری شهری(مورد مطالعه کلانشهر تبریز). نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی. 1399; 20 (59) :229-252

URL: http://jgs.khu.ac.ir/article-1-3366-fa.html


1- دانشجو دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه تبریز دانشگاه تبریز
2- عضو هیات علمی گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه تبریز دانشگاه تبریز ، rheydari@tabrizu.ac.ir
3- عضو هیات علمی گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه تبریز
چکیده:   (2288 مشاهده)
گردشگری راهبردی جهت افزایش سرزندگی از طریق تشویق احیای اجتماعی و بهبود شرایط زندگی در مناطق شهری محسوب می­شود. بر این اساس برنامه­ریزان توسعه شهری برای دست‌یابی به این مزایا بر روی ابزارهای جدیدی در استراتژی­های برنامه­ریزی تمرکز نموده­ و به سمت استفاده از مفاهیم جدیدی چون برندسازی گام برداشته‌اند. چنین رویکردی بر اهمیت برندسازی در توسعه گردشگری شهری افزوده است. در این تحقیق تلاش شده است تا تاثیر برندسازی مقاصد بر توسعه گردشگری و ابعاد آن در کلانشهر تبریز، مورد ارزیابی و تحلیل قرار گیرد. مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- تحلیلی است و جامعه آماری این تحقیق گردشگران ورودی به شهر تبریز در سال ۱۳۹7 است. حجم نمونه لازم با استفاده از فرمول کوکران و ۳۸۴ نفر در نظر گرفته شد. پرسشنامه مورد استفاده در تحقیق محقق ساخته است که شاخص­های آن از مطالعات و پیشینه مرتبط اخذ و بومی‌سازی شده است. روایی و پایایی مدل تحقیق و تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تأییدی در نرم‌افزار SMART PLS انجام شد. یافته­های تحقیق نشان داد که برندسازی مقاصد تاثیر مثبت و معنی­داری بر توسعه گردشگری شهری و ابعاد آن(ارزش و فواید ادراک شده، حمایت و مشارکت و پایداری توسعه گردشگری) در کلانشهر تبریز دارد. همچنین نتایج حاکی آن بود که برندسازی مقاصد گردشگری شهری در کلانشهرها می­تواند با افزایش ارزش و فواید ادراک شده، حمایت ذینفعان گردشگری از توسعه آن را افزایش داده و به پایداری آن کمک نماید.
 
متن کامل [PDF 1496 kb]   (184 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه ریزی توریسم
دریافت: 1397/10/30 | پذیرش: 1398/2/26 | انتشار: 1398/12/16

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of Applied researches in Geographical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb