دوره 19، شماره 55 - ( 10-1398 )                   جلد 19 شماره 55 صفحات 99دوره116فصل__Se | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

motamedi M, rasouli S, nasiri M. Assessing citizens' satisfaction from urban management performance in the field of urban servicesCase study: City of Farouj. researches in Geographical Sciences. 2019; 19 (55) :99-116
URL: http://jgs.khu.ac.ir/article-1-3238-fa.html
معتمدی محمد، رسولی سیدحسن، نصیری محمد. ارزیابی میزان رضایت شهروندان از عملکرد مدیریت شهری در حوزه خدمات شهری، مطالعه موردی: شهر فاروج. نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی. 1398; 19 (55) :99-116

URL: http://jgs.khu.ac.ir/article-1-3238-fa.html


1- استادیار گروه جغرافیا دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان ، Motamedi45@gmail.com
2- : کارشناسی ارشد، جغرافیا و برنامه ریزی شهری ، دانشگاه پیام نور ساری
3- دانش آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری و منطقه ای، دانشکده هنر و معماری دانشگاه گیلان
چکیده:   (1289 مشاهده)
این مقاله در تلاش است تا با استفاده از دیدگاه شهروندان شهر فاروج، میزان رضایت آنان از عملکرد مدیریت شهری  این شهر را در حوزه خدمات شهری مورد مطالعه مورد سنجش قرار دهد. برای این ارزیابی با استفاده ار مطالعات بخش نظری، 21 نوع از خدمات شهری در سه بخش خدمات فنّی، عمومی و فرهنگی انتخاب شد. در گام بعدی پرسشنامه پژوهش براساس این خدمات طراحی شد. در ادامه تعداد 400 پرسشنامه در بین شهروندان شهر مورد مطالعه توزیع شد. در مرحله بعد، تعداد 380 پرسشنامه کامل و بدون خطا جمع آوری و وارد نرم افزار SPSS شد. در نهایت با استفاده از آزمون های آماری نتایج پژوهش مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش حاکی از آن است که میانگین رضایت مندی از خدمات عمومی در شهر فاروج برابر با 3/53است که می توان گفت میزان رضایت­مندی شهروندان از این خدمات در سطح متوسط قرار دارد. میانگین رضایت­مندی از خدمات فنی در شهر فاروج برابر با 3/31محاسبه شده است و همچنین میانگین رضایت­مندی از خدمات فرهنگی در شهر فاروج برابر با 3/15محاسبه شده است. نتایج تحلیل های آماری حاکی از آن است که در رابطه با چهار مورد از خدمات شهری، سطح معنی داری بیشتر از 0/05شده است. این بدان معنا است که در رابطه با خدمات  فضاهای ورزشی، جمع آوری و دفع آب­های سطحی، کیفیت گذران اوقات فراغت شهروندان و تکریم ارباب رجوع، میزان رضایت مندی شهروندان برابر با حد متوسط است. در رابطه با دو شاخص کیفیت پیاده روها و مشارکت مردمی، اختلاف میانگین با آماره آزمون به ترتیب برابر با 0/16- و 0/19- محاسبه شده است که این اعداد منفی نشان از آن دارد که میزان رضایت مندی از این خدمات پایین تر از حد متوسط است. در بقیه شاخص­ها میزان رضایت­مندی شهروندان بالاتر از حد متوسط شده است.
واژه‌های کلیدی: رضایت، مدیریت شهری، خدمات شهری، فاروج.
متن کامل [PDF 1346 kb]   (336 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: جغرافیا و برنامه ریزی شهری
دریافت: ۱۳۹۷/۱/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۷/۵/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۸/۱/۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Scientific Journals Management System

Designed & Developed by : Yektaweb