دوره 19، شماره 52 - ( 1-1398 )                   جلد 19 شماره 52 صفحات 77دوره97فصل__Se | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The effect of urban sprawl in emerging of transportation flows and urban air pollution in Tehran metropolitan region. researches in Geographical Sciences. 2019; 19 (52) :77-97
URL: http://jgs.khu.ac.ir/article-1-3037-fa.html
تلخابی حمیدرضا، سلیمانی محمد، سعیدنیا احمد، زنگانه احمد. اثرات توسعۀ گسیختۀ شهر بر شکل گیری جریان حمل و نقل و آلودگی هوای منطقۀ کلان شهری تهران. نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی. 1398; 19 (52) :77-97

URL: http://jgs.khu.ac.ir/article-1-3037-fa.html


1- دانشگاه خوارزمی
2- دانشگاه خوارزمی ، M_Soleimani_Mehr@Yahoo.Com
3- دانشگاه تهران
چکیده:   (385 مشاهده)
آلودگی هوا یکی از مسائل حاد منطقۀ کلان­ شهری تهران محسوب می­ شود. گسترش حومه ­ای در قالب الگوهای گسیخته، سفرها و ترددهایی را شکل می­ دهد که به دلیل وابستگی به وسایل نقلیۀ شخصی، بیش از 85 درصد از سهم عوامل مولد آلودگی را به خود اختصاص می­ دهند. این مقاله نقش حمل­ و­نقل در شکل­ گیری آلودگی هوای منطقۀ کلان‌شهری تهران را بررسی کرده که جمعیتی بالغ‌بر 15.98 میلیون نفر در خود جای‌داده است.روش مقالۀ حاضر از نوع تحلیلی است و بر داده ­های ثانویه و سنت ­های روش پژوهش کمی استوار است. برای تحلیل فضایی جابه ­جایی حومه ­ای، از داده ­های خام ترددشماری درون ­شهری و برون­ شهری سال 1395، و به‌منظور تحلیل فضایی آلودگی هوا (ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون و 10 میکرون)، از داده ­های خام ایستگاه ­های سنجش آلودگی هوا و تصاویر ماهواره­ای لندست (OLI) برای سه روز منتخب در سال­ های 1392، 1393 و 1395 به‌عنوان نمونۀ بررسی، در محیط نرم‌افزاری ArcGIS استفاده‌شده است. یافته ­های پژوهش حاکی از آن است که به دلیل شدت جریان سفرها و ترددهای درون کلان­ شهر تهران، حومه به حومه، ­حومه به شهر مرکزی (تهران) و بالعکس، کانون­ های خیزش آلودگی هوا را نمی­ توان تنها به شهر تهران نسبت داد، بلکه گسترۀ شکل ­گیری کانون­ های آلاینده در محدودۀ "منطقۀ کلان‌شهری تهران" توزیع شده است. در این میان، میزان همبستگی فضایی بین نقشه­­ های آلودگی هوا و نقشه ­های جریان حمل­ و­نقل در روزهای منتخب (2 بهمن 1392، 5 بهمن 1393 و 7 آذر 1395)، در همۀ موارد ارتباط فضایی بالا (بیش از 75 درصد) را نشان می­ دهد که تائیدی بر ایدۀ حاکم بر این مقاله است. همچنین تحلیل این وضعیت در حلق ه­های سه­گانه نشان می­ دهد که بیشترین حجم ترددها به ترتیب در محدوده شهر تهران به‌عنوان (CBDناحیۀ حومه­ ای (Suburban) و فراحومه (Exurban) انجام می­ شود و الگوی پراکنش و تجمع فضایی آلودگی نیز تابع این وضعیت است.
متن کامل [PDF 2317 kb]   (4 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: جغرافیا و برنامه ریزی شهری
دریافت: ۱۳۹۶/۱۱/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۷/۳/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۷/۶/۳۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Scientific Journals Management System

Designed & Developed by : Yektaweb