دوره 23، شماره 69 - ( 4-1402 )                   جلد 23 شماره 69 صفحات 379دوره363فصل__Se | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Majidizanjani N, Mokhtabad Emraei M, Etessm I. (2023). Developing the geographical space cognation through architectural experiences (Case study: A study of spatial cognation of primary school students in Tehran). jgs. 23(69), : 19 doi:10.61186/jgs.23.69.363
URL: http://jgs.khu.ac.ir/article-1-3847-fa.html
مجیدی زنجانی نسیم، مختاباد امرئی مصطفی، اعتصام ایرج. توسعه شناخت فضای جغرافیایی از طریق تجربیات معمارانه (نمونه موردی: بررسی شناخت فضایی دانش آموزان دبستانی شهر تهران) تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی 1402; 23 (69) :379-363 10.61186/jgs.23.69.363

URL: http://jgs.khu.ac.ir/article-1-3847-fa.html


1- گروه معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران، بجنورد، خیابان 17 شهریور جنوبی، کوچه محراب، پلاک42، تلفن: 05832256635، کد‌پستی: 43899-94136
2- گروه هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران، تهران، جلال آل احمد، پل نصر، صندوق پستی: 111-14115 ، mokhtabm@modares.ac.ir
3- گروه معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران، تهران، انتهای بزرگراه شهید ستاری، میدان دانشگاه، بلوار شهدای حصارک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، ساختمان ابن سینا، بلوکC ، طبقه چهارم شرقی، دانشکده هنر و معماری، تلفن: 44868540-60، کد‌پستی: ۱۴۷۷۸۹۳۸۵۵، صندوق پستی: ۱۴۵۱۵/۷۷۵
چکیده:   (3741 مشاهده)
از آنجایی که فضای جغرافیایی یک فضای ذهنی است، به دلیل تفاوت شناخت فضایی افراد مختلف، ادراک آن، از فردی به فرد دیگر قابل تغییر است. این شناخت وابسته به تجربیات فرد از محیط پیرامونش بوده و قابل آموزش می باشد. از سوی دیگر بهترین دوران برای این آموزش، سنین پایین است. اما این مسأله کمتر مورد توجه بوده است. لذا، هدف پژوهش حاضر، تعیین تأثیر تجربیات معمارانه از محیط پیرامون بر شناخت فضایی دانش آموزان در شهر تهران بود. این پژوهش به روش شبه آزمایش صورت گرفت. این امر از طریق سنجش فهم پرسپکتیو و توانایی مسیریابی دانش آموزان قبل و بعد از تجربیات معمارانه ار محیط پیرامون انجام شد. در این راستا، از پیش آزمون و پس آزمون همراه با گروه کنترل استفاده شد. مدل مورد استفاده، آزمون تحلیل کواریانس یک طرفه (آنکوا) بود. آزمون ها شامل سنجش شناخت فضایی از طریق ترسیم پرسپکتیو از منظر با روش کروکی از تصویر ذهنی منظر و تکالیف مسیریابی بود. برای سنجش اعتبار، از اعتبار صوری و برای سنجش پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد که میزان آن برای شناخت فضایی و ابعاد آن بالای۰/۷۰ است. معناداری در اثربخشی تجربیات معمارانه از محیط پیرامون در فهم پرسپکتیو و توانایی مسیریابی که جزئی از شناخت فضایی هستند، توسعه شناخت دانش آموزان از فضای جغرافیایی را نشان داد.
شماره‌ی مقاله: 19
متن کامل [PDF 601 kb]   (720 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |

فهرست منابع
1. اسدپور، علی و فیضی، محسن و مظفر، فرهنگ و بهزادفر، مصطفی. (1397). گونه‌شناسی مدل‌ها و بررسی تطبیقی روش‌های ثبت تصاویر ذهنی و نقشه‌های شناختی از محیط. باغ نظر. 12(33)، 22-13.
2. امامی¬سیگارودی، عبدالحسین، صلصالی، مهوش و بصیری، هادی. (1391). مقایسه پارادایم‌های مطالعات کمی و کیفی (قسمت دوم). مجله پرستاری و مامایی جامع‌نگر، 22(1) 60-54.
3. ﭘﯿﺮﺑﺎﺑﺎﯾﯽ، محمدﺗﻘﯽ و ﻗﺮهﺑﮕﻠﻮ، مینو و علینام، زﻫﺮا. (1394). ﺑﺮرﺳﯽ ﻓﺮآﯾﻨﺪ دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑﻪ ﻣﮑﺎن در ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺷﻬﺮي ﺑﺎ روﯾﮑﺮد روانﺷﻨﺎﺳﯽ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ. تازه‌های ﻋﻠﻮم ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ،17(1)، 59-46.
4. خامه، معصومه و اعتصام، ایرج و شاهچراغی، آزاده. (1395). واکاوی فرایندهای راه¬یابی و مسیریابی کارآمد در شهرهای گذشته ایران. باغ نظر، 13(41)، 82-67.
5. علیتاجر، سعید و سجادی¬هزاوه، ایمان. (1397). تأثیر درس هندسه کاربردی بر توانایی فضایی دانشجویان معماری: بررسی میزان تأثیر روش¬های آموزش مرسوم هندسه ترسیمی در معماری. دو فصلنامه دانشگاه هنر: نامه معماری و شهرسازی، 10(20)، 145-129.
6. عینی¬فر، علیرضا، ایزدی، عباسعلی و قره¬بیگلو، مینو. (1391). گونه¬شناسی روش¬های تحقیق در مطالعات محیطی کودکان. نامه معماری و شهرسازی، 5(9)، 87-103.‎
7. قدوسی¬فر، سیدهادی، اعتصام، ایرج، فرح، حبیب و پناهی برجای، هاجر. (1391). آموزش سنتی معماری در ایران و ارزیابی آن از دیدگاه یادگیری مبتنی بر مغز. مطالعات معماری ایران، 1(1)، 39-58.‎
8. گروتر، یورگ کورت (1386). زیبایی‌شناسی در معماری. (ترجمه جهانشاه پاکزاد و عبدالرضا همایون). چاپ چهارم. تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
9. لشگری تفرشی احسان، احمدی سید عباس. (1398). تبیین بنیان‌های کارکردی حکمروایی فضایی در چارچوب انگاره پساساختارگرا. نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی. 19(۵۴)، ۲۵۹-۲۷۷.
10. لفافچی مینو، دهباشی شریف مزین، اعتصام ایرج. (1399). شناسایی و اولویت‌بندی شاخص¬های معماری و فرهنگ با تکیه‌بر کاربرد تکنولوژی در عصر جهانی‌شدن (موردمطالعه: شهر تهران). نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، (۵۹)، ۲۵۳-۲۶۷.
11. لنگ، جان. (1389). آفرینش نظریه معماری: نقش علوم رفتاری در طراحی محیط (ترجمه علیرضا عینی¬فر) تهران: دانشگاه تهران.
12. Babu, Udhaya Mohan & Ganesan, Kalaiyarasan. (2016). Visual-Spatial Intelligence a Best Creativity Agency.
13. Beguin, H. & Thisse, J. F. (1979). An axiomatic approach to geographical space. Geographical analysis, 11(4), 325-341.‏ [DOI:10.1111/j.1538-4632.1979.tb00700.x]
14. Clements, D. H. & Sarama, J. (2011). Early childhood teacher education: The case of geometry. Journal of mathematics teacher education, 14(2), 133-148. [DOI:10.1007/s10857-011-9173-0]
15. Colb, D. A. (1984). Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development, Prentice-Hall.
16. da Luz Reis, A. T. & Dias Lay, M. C. (2010). Internal and external aesthetics of housing estates. Environment and Behavior, 42(2), 271-294.‏ [DOI:10.1177/0013916509334134]
17. Davis, B & Okamoto, Y & Whiteley, W. (2015). Spatalizing Mathematics. In B. Davis & S. R. Group (Eds.), Spatial Reasoning in the Early Years. Principles, Assertions, and Speculations. NewYork, USA: Routledge. [DOI:10.4324/9781315762371]
18. Driskell, D. (2017). Creating better cities with children and youth: A manual for participation. Routledge. ‏ [DOI:10.4324/9781315071930]
19. Flavell, J. H. (1963). The developmental psychology of Jean Piaget.‏ [DOI:10.1037/11449-000]
20. Flavell, J. H. Everett, B. A. Croft, K. & Flavell, E. R. (1981). Young children's knowledge about visual perception: Further evidence for the Level 1-Level 2 distinction. Developmental psychology, 17(1), 99. [DOI:10.1037/0012-1649.17.1.99]
21. Gozen, G. & Acer, D. (2012). Measuring the architectural design skills of children aged 6-11. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 2225-2231.‏ [DOI:10.1016/j.sbspro.2012.05.459]
22. Hart, R. (1979). Children's experience of place. Irvington.‏
23. Hart, R. A. & Moore, G. T. (1973). The Development of Spatial Cognition: A Review. In R. M. Downs & D. Stea (Eds.), Image & environment: Cognitive mapping and spatial behavior (p. 246-288). AldineTransaction.
24. Hedge, Karri and Cohrssen, Caroline. (2019). Between the Red and Yellow Window: A Fine-Grained Focus on Supporting Children's Spatial Thinking During Play. Sage Journals, 9(1), 1-11. [DOI:10.1177/2158244019829551]
25. Hegarty, M. & Waller, D. (2004). A dissociation between mental rotation and perspective-taking spatial abilities. Intelligence, 32(2), 175-191.‏ [DOI:10.1016/j.intell.2003.12.001]
26. Linn, M. C. & Petersen, A. C. (1985). Emergence and characterization of sex differences in spatial ability: A meta-analysis. Child development, 1479-1498. [DOI:10.2307/1130467] [PMID]
27. Mark, D. M. Freksa, C. Hirtle, S. C. Lloyd, R. & Tversky, B. (1999). Cognitive models of geographical space. International journal of geographical information science, 13(8), 747-774.‏ [DOI:10.1080/136588199241003]
28. Moore, R. C. (2017). Childhood's domain: Play and place in child development (Vol. 6). Routledge.‏ [DOI:10.4324/9781315121895]
29. Mostafa, M. & Mostafa, H. (2010). HOW DO ARCHITECTS THINK? LEARNING STYLES AND ARCHITECTURAL EDUCATION. ArchNet-IJAR, 4.
30. Newcombe, N & Frick, A. (2010). Early education for spatial intelligence: Why, what, and how. Mind, Brain and Education, 4(3), 102-111. [DOI:10.1111/j.1751-228X.2010.01089.x]
31. Piaget, J. & Inhelder, B. (1967). The co-ordination of perspectives, The child's Conception of Space. In: (pp. 209-246). Norton & Co.
32. Ramirez, C. A. (2018). Spatial reasoning in the classroom: Effects of an intervention on children's spatial and mathematical skills (PhD thesis in psychology). Santiago, Chile.
33. Sarı, R. M. (2011). The Effect of Architectural Education on the Spatial Intelligence Progress.
34. Senne, J. & Coxon, S. V. (2016). Architecture: A nexus of creativity, math, and spatial ability. Gifted Child Today, 39(1), 31-39.‏ [DOI:10.1177/1076217515613385]
35. Siegel, A. W. & White, S. H. (1975). The development of spatial representations of large-scale environments. In Advances in child development and behavior (Vol. 10, pp. 9-55). JAI.‏ [DOI:10.1016/S0065-2407(08)60007-5] [PMID]
36. Sinclair, N & Bruce, C. D. (2014). Spatial reasoning for young learners. In Proceedings of the Joint Meeting of PME (38), 15-20.‏
37. Uttal, D. H. Meadow NG. Tipton E. Hand LL. Alden AR. Warren C. Newcombe NS. (2013). The malleability of spatial skills: a meta-analysis of training studies. Psychol Bull, 139, 352-402. [DOI:10.1037/a0028446] [PMID]
38. Zayed, Ahmed & Mohamed, Osama & Ibrahim, Fekry. (2018). Developing Visual/Spatial Intelligence in the Field of Design Teaching Using Learning Styles and Innovative Techniques.
39. Ziegler, S. & Andrews, H. F. (1987). Children and built environments: A review of methods for environmental research and design. Methods in Environmental and Behavioral Research. New York: Van Nostrand Reinhold Co, 301-336.‏

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Applied Researches in Geographical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons — Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)