Journal of Applied Research in Geographical Sciences
نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی
jgs
Literature & Humanities
http://jgs.khu.ac.ir
1
admin
2228-7736
2588-5138
10.61186/jgs
fa
jalali
1299
12
1
gregorian
1921
3
1
0
مقالات آماده انتشار(موقت)
online
1
fulltext
fa
تحلیل جذابیت مقاصد گردشگری شهر تهران
Analysis of the attractiveness of tourist destinations in Tehran
برنامه ریزی توریسم
turism planing
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;">هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر افزایش جذابیت مقاصد گردشگری در شهر تهران می­باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و روش انجام آن توصیفی- تحلیلی است. ابزار گردآوری داده­ ها پرسش­نامه و مصاحبه می­باشد. جامعه آماری پژوهش، شامل کارشناسان و متخصصان حوزه گردشگری می­باشد که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه­گیری تصادفی ساده، 210 کارشناس حوزه گردشگری به عنوان نمونه انتخاب گردید. برای تحلیل داده­ها از آزمون­های توصیفی و آزمون رگرسیون لجستیک استفاده شد. نتایج پژوهش گویای آن است که از بین 210 فعال در حوزه گردشگری شهر تهران، 91 نفر، معادل 43/3 درصد باور داشتند که جذابیت مقاصد گردشگری شهر تهران در سطح بالا، 29 درصد باور داشتند که سطح جذابیت در سطح مناسب و تنها 27 درصد معتقد بودند که سطح جذابیت مقاصد گردشگری شهر تهران در سطح پایینی قرار دارد. نتایج در زمینه عوامل موثر بر افزایش جذابیت مقاصد با توجه به توسعه گردشگری نیز نشان داد که از بین 4 عامل در نظر گرفته شده، به ترتیب عوامل 1) فرصت­های تجاری نوآورانه با ضریب تاثیر (0/613)، 2) دارایی های طبیعی/ فرهنگی و تاریخی شهر با ضریب تاثیر (0/577)، 3) توسعه زیرساخت­های گردشگری با ضریب تاثیر (0/497) و 4) عامل توسعه شهری با ضریب تاثیر (0/473) بیشترین اثرات را بر افزایش جذابیت مقاصد با توجه به توسعه گردشگری در شهر تهران داشته­اند.</div>
<div style="text-align: justify;">The purpose of this study was to investigate the factors affecting the increase in attractiveness of tourism purposes in Tehran. The present research is descriptive-analytical in terms of purpose and method. The data collection tool is a question and interview. The statistical population of the study includes experts and experts in the field of tourism, which was selected using Cochran formula and simple random sampling method, 210 tourism experts were selected as samples. Descriptive tests and logistic regression test were used to analyze the data. The results of this study indicate that from 210 active in Tourism in Tehran, 91 people believed in 43.3%, with attractiveness of tourist destinations in Tehran at high level, 29% believed that the level of charm at the appropriate level and only 27% He believed that the attractiveness of tourist destinations in Tehran is at a low level. The results in the field of effective factors on increasing the attractiveness of intentions due to tourism development also showed that among the four factors intended, respectively, factors of 1) innovative business opportunities with impact coefficients (613/0), 2) assets Natural / cultural and historical city with a coefficient of impact (0.577), 3) Development of tourism infrastructure with an impact coefficient (0.497) and 4) urban development agent with an impact coefficient (0.473) had the most effects on increasing attractiveness Due to tourism development in Tehran.</div>
گردشگری شهری, مقااصد گردشگری, رگرسیون لجستیک, تهران.
Urban tourism, tourist destinations, logistic regression, Tehran.
0
0
http://jgs.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4674-1&slc_lang=fa&sid=1
seyed komeil
salehi
سید کمیل
صالحی
Seyedkomeyl@gmail.com
100319475328460020593
100319475328460020593
No
Ph.D. in Urban planinig, University of Science and Technology, Tehran, Iran
دکتری شهرسازی دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران
Habibeh
Nabizadeh
حبیبه
نبی زاده
habibeh.nabizadeh99@gmail.com
100319475328460020594
100319475328460020594
No
Master of Urban Development, Campus Unit, Islamic Azad University, Campus, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد شهرسازی، واحد پردیس، دانشگاه آزاد اسلامی، پردیس، ایران
amineh
anjem shoa
امینه
انجم شعاع
Aida.andjomshoaa@gmail.com
100319475328460020595
100319475328460020595
Yes
Department of Architecture, Kerman Unit, Islamic Azad University, Kerman, Iran.
گروه معماری، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.