RT - Journal Article T1 - Strategic analysis of hardships and opportunities for developing urban tourism(Pilot study: shahr-e-kord) JF - jgs YR - 2017 JO - jgs VO - 17 IS - 47 UR - http://jgs.khu.ac.ir/article-1-2555-fa.html SP - 19 EP - 37 K1 - urban Tourism K1 - Strateqic planning K1 - Swot Model K1 - shahr-e-kord AB - در هسته گردشگری مانند همه فعالیت­های تجاری دیگر باید «راهبرد گردشگری» تجسم یابد. در این راستا از جمله مدل­های برنامه­ریزی راهبردی مورد استفاده در توسعه گردشگری به­ویژه در گردشگری شهری، مدل سنتی SWOT می باشد. لذا در مطالعه­ی حاضر، ضمن شناخت و معرفی برخی از توانمندی ها جاذبه های گردشگری شهرکرد واقع در استان چهارمحال­و­بختیاری نگاهی راهبردی به تنگناها و مشکلاتی که فراروی گردشگری شهر شهرکرد می باشد، پرداخته شود. این تحقیق از نوع توصیفی – تحلیلی است و با استفاده از مطالعات میدانی و جمع آوری داده از طریق بررسی اسنادی و کتابخانه ای،پرسش نامه(از دیدگاه 70 نفر از مسئولان و گردشگران ) و اینترنتی انجام شده است. ابتدا داده­ها در نرم افزار exel وارد و تحلیل شده و پس از آن با استفاده از مدل راهبردی SWOT مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته اند. یافته­ها نشان داد که شهرکرد به رغم برخوردار بودن از ظرفیت های بالای گردشگری در بخش تاریخی و طبیعی با کمبود امکانات زیربنایی و رفاهی، ضعف تبلیغاتبا مشکلاتی مواجه است؛ از طرف دیگر دارای فرصت های اشتغال زایی برای جوانان تحصیل کرده شهرکرد و ورود ارز و سرمایه گذاری برای شهرکرد می باشد. از راهکارهای مهم توسعه گردشگری شهرکرد افزایش تبلیغات، ایجاد امکانات رفاهی واقامتی،حمایت های دولتی،جذب سرمایه گذاری است. LA eng UL http://jgs.khu.ac.ir/article-1-2555-fa.html M3 ER -