%0 Journal Article %T %J Journal of Applied Research in Geographical Sciences %V 15 %N 38 %U http://jgs.khu.ac.ir/article-1-3558-fa.html %R %D 2015 %K %X امروزه مشارکت و توسعه به عنوان دو عنصر مرتبط و مکمل همدیگر مطرح می­باشد زیرا به اعتقاد صاحب­نظران افزایش میزان مشارکت به عنوان یکی از نشانه­های توسعه مطرح است و در این بین توجه به نیازهای آموزشی و مهارتی روستائیان می­تواند میزان مشارکت روستائیان در فعالیت­های عمرانی را افزایش دهد؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش ظرفیت­سازی آموزشی بر میزان مشارکت روستائیان در فعالیت­های عمرانی و به روش پیمایشی صورت گرفته است؛ بنابراین از نوع پژوهش­های توصیفی- تحلیلی بوده است. جامعه­ی آماری این پژوهش 49901 نفر ساکن 29 روستای شهرستان بناب جامعه­ی آماری این پژوهش را تشکیل می­باشد که از این میان بر اساس فرمول کوکران و به صورت تصادفی 400 نفر به عنوان تعداد نمونه و به روش تصادفی ساده انتخاب شده است. روایی صوری پرسشنامه با کسب نظر پانل متخصصان در سطح خیلی خوب و پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 92/0 محاسبه شده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از آزمون پیرسون و آزمون رگرسیون چند متغیره نشان می­دهد که از بین متغیرهای ظرفیت­سازی آموزشی میزان استفاده از خدمات مشاوره، رضایت از خدمات آموزش و میزان مطالعه کتاب با میزان مشارکت روستائیان در فعالیت­های عمرانی رابطه­ی مثبت و معنی­دار وجود دارد. همچنین در آزمون رگرسیون چند متغیره خطی متغیرهای مربوط به ظرفیت­سازی آموزشی توانایی تبیین 87 درصد از تغییرات مربوط به میزان مشارکت روستائیان در فعالیت­های عمرانی را دارند. بنابراین به منظور توانمند ساختن جوامع روستایی جهت مشارکت فعال در عمران و آبادانی روستا، اقدام به تقویت ظرفیت­های آموزشی از طریق آموزش و مشاوره مستقیم نمود. %> http://jgs.khu.ac.ir/article-1-3558-fa.pdf %P 119-140 %& 119 %! %9 Research %L A-10-1015-6 %+ %G eng %@ 2228-7736 %[ 2015