Volume 25, Issue 78 (9-2025)                   jgs 2025, 25(78): 0-0 | Back to browse issues page


XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

charaghi M, tahmasebi moghaddam H, Nemati M R, Nasiri Zare S. (2025). An analysis of the quantity and quality of tourism services in Zanjan province. jgs. 25(78), doi:10.61186/jgs.25.78.12
URL: http://jgs.khu.ac.ir/article-1-4265-en.html
1- University of Zanjan, Department of Geography, Faculty of Humanities
2- University of Zanjan, Department of Geography, Faculty of Humanities , Tahmasebihossein@znu.ac.ir
3- University of Kharazmi, Department of Geography, University of Kharazmi
Abstract:   (3264 Views)
Undoubtedly, the development of tourism in any region requires a precise identification of the area and the provision of facilities and services needed by tourists, which is essential for the purpose of planning at all levels in order to achieve the successful development of tourism. This research deals with the pathology of service provision and prioritization of tourist destinations in terms of tourism potential in Zanjan province. The research was a combination of qualitative and quantitative, which was the method of collecting information in the form of interviews and questionnaires. In order to analyze the interviews from MaxQuda, the hierarchical analysis model was used to evaluate the criteria and the geographic model was used for the geographical distribution of tourist destinations. According to the findings of the research, Zanjan province, despite having suitable capacities for tourism, suffers from many problems such as lack of facilities, instability in policies to improve the quality of tourism services, and lack of management and planning in tourism development, and has not yet enjoyed proper progress in this field. The low general level of services and inconsistency in planning and different views on tourism are the two main problems of the tourism services sector in Zanjan province. But according to the geographical distribution, tourist destinations: Soltanieh dome, gen chimneys, Angoran mine, Oljaito ecotourism resort, Soltanieh ecotourist resort, boutique hotel, Zulfaqari mansion, El Daghi, Seyed Mohammad bridge, Zanjan Jame Mosque, Khedevi house, colorful mountains in the first cluster This means that the tourist destinations in question are surrounded by high capabilities and more population, which should be placed as priority areas in the planning and development of services.
 
     
Type of Study: Research | Subject: turism planing

References
1. الهی‌منش، محمدحسن. حسینی نژاد ماه خاتونی، سیدباقر. یاسمی، محسن. (1397). نقش اقتصادی گردشگری در توسعه پایدار شهری (مطالعه موردی: شهر بندرعباس). علوم اجتماعی. 12(42)، 47-68.
2. بهنام مرشدی، حسن. احمدی، داریوش. فرجی سبکبار، حسنعلی. رضوانی، محمدرضا. (1395). پهنه بندی فضایی کانون های گردشگری به منظور تعیین مناطق بهینه خدمات گردشگری در استان فارس. فصلنامه علمی برنامه ریزی منطقه ای، 6(21)، 17-30.
3. توکلی‌نیا، جمیله و هرائینی، مصطفی. (1397). «ارزیابی میزان رضایت‌مندی گردشگران از کیفیت خدمات گردشگری براساس مدل کانو و سروکوال (مطالعه موردی: واحدهای پذیرایی محله دربند تهران)». مجله تحقیقات کاربردی در علوم جغرافیایی، 18(49): 258- 241.
4. تولایی، سیمین؛ ریاحی، وحید؛ افراخته، حسن و شعبانی، احمد. (1392). «بررسی توانمندی‌ها و راهکارهای توسعه گردشگری در بخش کهک استان قم». مجله پژوهش‌های جغرافیای انسانی، 4(4)، 118- 103.
5. حسنوند، سمیه. خداپناه، مسعود. (1393). تأثیر گردشگری بر رشد اقتصادی در کشورهای در حال توسعه: دو رویکرد پانل ایستا و پانل پویا. سیاست‌های راهبردی و کلان،2(شماره 6)، 87-102.
6. خطیب زاده، مهدی. کوزه چیان، هاشم. هنرور، افشار. (1393). عوامل مؤثر بر کیفیت خدمات گردشگری ورزشی از دیدگاه گردشگران حاضر در شهرآورد استقلال و پرسپولیس. نشریه مدیریت ورزشی، 6(1)، 39-55.
7. سقایی، عباس و کاووسی، سید محمدرضا. (1393). "روش های سنجش رضایت مشتری". تهران: انتشارات آمه، چاپ چهارم.
8. شوهانی، نادر. نیک سرشت، مهدی. تردست، زهرا. مقیمی، مهدی. (1397). ارزیابی میزان رضایت گردشگران از محصول گردشگری با استفاده از مدل HOLSAT مطالعه موردی: استان ایلام. نشریه گردشگری شهری، 5(4)، 87-104.
9. غفاری، سید رامین. (1387). درآمدی بر برنامه ریزی کالبدی سکونتگاه های روستایی، اصفهان، جهاد دانشگاهی اصفهان.
10. قاسمی علی، مرادی مسیحی واراز. (1393). نقش گردشگری در توسعه اقتصادی سکونتگاه های روستایی شهرستان بهشهر. اقتصاد فضا و توسعه روستایی. ۳ (۸) :۱۰۶-۱۲۵
11. کرمی دهکردی، مهدی. کوهستانی عین الدین، کرباسیون، مصطفی. (1394). "تحلیل کیفی مشکلات گردشگری روستایی با استفاده از نظریه زمینه ای (مطالعه موردی: روستای سیر آقاسید - شهرستان کوهرنگ)". مجله برنامه ریزی منطقه ای، 5(18)، 141-156.
12. نرگسی، شهین. بابکی، روح‌الله. و عفتی، مهناز. (2017). "بررسی رابطه گردشگری، رشد اقتصادی و توسعه مالی در ایران (1395-1368)". مجله اقتصاد مالی، 12(44): 41-68.
13. هوسین مرادی، نصرت. نوری، سید هدایت الله. خوش‌نظر، مامند. (1391). «راهبردهای مناسب برای توسعه ژئوتوریسم غار آبی سهولان». مجله مطالعات و تحقیقات شهری و منطقه ای. 5 (17)، 53-68.
14. Airey, D., Tribe, J., Benckendorff, P., & Xiao, H. (2015). The managerial gaze: The long tail of tourism education and research. Journal of Travel Research, 54(2), 139-151. [DOI:10.1177/0047287514522877]
15. Benito, B., Solana, J., & López, P. (2014). Determinants of Spanish regions' tourism performance: A two-stage, double-bootstrap data envelopment analysis. Tourism economics, 20(5), 987-1012.‌ [DOI:10.5367/te.2013.0327]
16. Briedenhann, J., & Wickens, E. (2004). Tourism routes as a tool for the economic development of rural areas-vibrant hope or impossible dream? Tourism Management, 25(1), 71-79. [DOI:10.1016/S0261-5177(03)00063-3]
17. Calero, C., & Turner, L. W. (2020). Regional economic development and tourism: A literature review to highlight future directions for regional tourism research. Tourism Economics, 26(1), 3-26.. [DOI:10.1177/1354816619881244]
18. Camilleri, M. A. (2018). The tourism industry: An overview. Travel Marketing, Tourism Economics and the Airline Product, 3-27. [DOI:10.1007/978-3-319-49849-2_1]
19. Cárdenas-García, P. J., Sánchez-Rivero, M., & Pulido-Fernández, J. I. (2015). Does tourism growth influence economic development? Journal of Travel Research, 54(2), 206-221. [DOI:10.1177/0047287513514297]
20. Cárdenas-García, P. J., & Pulido-Fernández, J. I. (2019). Tourism as an economic development tool. Key factors. Current Issues in Tourism, 22(17), 2082-2108.. [DOI:10.1080/13683500.2017.1420042]
21. Carrillo-Hidalgo, I., & Pulido-Fernández, J. I. (2019). Is the financing of tourism by international financial institutions inclusive? A proposal for measurement. Current Issues in Tourism, 22(3), 330-356. [DOI:10.1080/13683500.2016.1260529]
22. Chingarande, A., & Saayman, A. (2018). Critical success factors for tourism‐led growth. International Journal of Tourism Research, 20(6), 800-818. [DOI:10.1002/jtr.2233]
23. Faber, B., & Gaubert, C. (2019). Tourism and economic development: Evidence from Mexico's coastline. American Economic Review, 109(6), 2245-2293. [DOI:10.1257/aer.20161434]
24. Gao, J., & Wu, B. (2017). Revitalizing traditional villages through rural tourism: A case study of Yuanjia Village, Shaanxi Province, China. Tourism Management, 63, 223-233. [DOI:10.1016/j.tourman.2017.04.003]
25. Hwang, J., & Lee, J. (2019). Antecedents and consequences of brand prestige of package tour in the senior tourism industry. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 24(7), 679-695. [DOI:10.1080/10941665.2019.1623274]
26. Koens, K., & Thomas, R. (2015). Is small beautiful? Understanding the contribution of small businesses in township tourism to economic development. Development Southern Africa, 32(3), 320-332. [DOI:10.1080/0376835X.2015.1010715]
27. Kachwala, T., Bhadra, A., Bali, A., & Dasgupta, C. (2018). Measuring customer satisfaction and service quality in tourism industry. SMART Journal of Business Management Studies, 14(1), 42-48. [DOI:10.5958/2321-2012.2018.00005.2]
28. Kall, F. (2015). Measuring Tourist satisfaction with Kano model. London Press.
29. Lin, D., & Simmons, D. (2017). Structured inter-network collaboration: Public participation in tourism planning in Southern China. Tourism Management, 63, 315-328. [DOI:10.1016/j.tourman.2017.06.024]
30. Malik, S., Chaudhry, I. S., Sheikh, M. R., & Farooqi, F. S. (2010). Tourism, economic growth and current account deficit in Pakistan: Evidence from co-integration and causal analysis. European Journal of Economics, Finance and Administrative Sciences, 22(22), 21-31.
31. Manzoor, F., Wei, L., Asif, M., Haq, M. Z. ul, & Rehman, H. U. (2019). The contribution of sustainable tourism to economic growth and employment in Pakistan. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(19), 3785. [DOI:10.3390/ijerph16193785] [PMID] []
32. Mukherjee, S., Adhikari, A., & Datta, B. (2018). Quality of tourism destination-a scale development. Journal of Indian Business Research. [DOI:10.1108/JIBR-07-2017-0104]
33. Park, J., & Jeong, E. (2019). Service quality in tourism: A systematic literature review and keyword network analysis. Sustainability, 11(13), 3665. [DOI:10.3390/su11133665]
34. Peeters, P., & Dubois, G. (2010). Tourism travel under climate change mitigation constraints. Journal of Transport Geography, 18(3), 447-457. [DOI:10.1016/j.jtrangeo.2009.09.003]
35. Polas, M. R. H., Reza, M. M. U., & Rowza, S. (2017). Role of advertising and service quality on tourism development in Bangladesh. IOSR Journal of Business and Management, 19(9), 77-86.
36. Pulido-Fernández, J. I., & Cárdenas-García, P. J. (2021). Analyzing the bidirectional relationship between tourism growth and economic development. Journal of Travel Research, 60(3), 583-602. [DOI:10.1177/0047287520922316]
37. Sinclair, M. T. (1998). Tourism and economic development: A survey. The Journal of Development Studies, 34(5), 1-51.. [DOI:10.1080/00220389808422535]
38. Stranjancevic, A., & Bulatovic, I. (2015). Customer satisfaction as an indicator of service quality in tourism and hospitality. International Journal for Quality Research, 9(4), 689.
39. Telfer, D. J., & Sharpley, R. (2015). Tourism and development in the developing world. Routledge. [DOI:10.4324/9781315686196]

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Send email to the article author


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons — Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)