دوره ۲۴، شماره ۷۳ - ( ۴-۱۴۰۳ )                   جلد ۲۴ شماره ۷۳ صفحات ۴۶دوره۲۶فصل__Se | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kaveh A, Karimian Bostani M, Miri G R. (2024). The role of integrated management in the realization of intelligent transportation (Case study: Zahedan city). jgs. 24(73), 26-46. doi:10.61186/jgs.24.73.26
URL: http://jgs.khu.ac.ir/article-1-4020-fa.html
کاوه امیر، کریمیان بستانی مریم، میری غلامرضا. نقش مدیریت یکپارچه در تحقق حمل و نقل هوشمند(مطالعه موردی: شهر زاهدان) تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی ۱۴۰۳; ۲۴ (۷۳) :۴۶-۲۶ ۱۰,۶۱۱۸۶/jgs.۲۴.۷۳.۲۶

URL: http://jgs.khu.ac.ir/article-۱-۴۰۲۰-fa.html


۱- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زاهدان، گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زاهدان ، toorajkaveh65@gmail.com
۲- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زاهدان، گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زاهدان
چکیده:   (۴۰۶۰ مشاهده)

با توسعه شهرها و افزایش جمعیت، چالش­های بسیاری ایجادشده که از مهم‌ترین آن‌ها، حمل‌ونقل شهری است. عدم توانایی مدیریت شهری سنتی در حل این چالش، منجر به مطرح‌شدن رویکردهای مختلفی از جمله حمل‌ونقل هوشمند شد. اتخاذ و اجرای چنین رویکردی در کلان‌شهرها، نیازمند تغییر رویکرد مدیریتی است که مدیریت یکپارچه شهری به‌عنوان مهم‌ترین آن‌ها شناخته می‌شود. هدف این تحقیق، بررسی وضعیت مدیریت یکپارچه شهری و سپس تأثیر آن در تحقق حمل‌ونقل هوشمند در شهر زاهدان است. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و مبتنی بر گردآوری داده‌ها به‌صورت میدانی از طریق ابزار پرسش‌نامه است. روایی ابزار مشخص و پایایی آن نیز با آلفای کرونباخ بیشتر از 70/0 تأیید شد. جامعه آماری تحقیق را کارشناسان شهری در شهر زاهدان تشکیل داده‌اند. حجم نمونه برابر با 100 نفر تعیین شد. نتیجه آزمون نشان می‌دهد که متغیرهای مدیریت یکپارچه شهری در سطح کمتر از 05/0 معنادار هستند. از نظر جامعه آماری، 7 متغیر حکمروایی خوب، همپایایی، وحدت فرماندهی شهری، بسترسازی، تعامل، ساختار تشکیلاتی و دیدگاه سیستمی، وضعیت مناسبی نداشته و این شرایط سبب شده که شاخص مدیریت یکپارچه شهری در شهر زاهدان شرایط مطلوبی نداشته باشد. همچنین بررسی معناداری آزمون نشان می‌دهد که 5 متغیر حمل‌ونقل هوشمند یعنی نظارت هوشمند، پرداخت هوشمند، ثبت تخلف هوشمند، اطلاع‌رسانی هوشمند و مدیریت مکانیزه ناوگان در سطح کمتر از 05/0 معنادار هستند. جهت معناداری، نشانگر وضعیت نامناسب شاخص حمل‌ونقل هوشمند در شهر زاهدان است. تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای مدیریت یکپارچه شهری می‌توانند بیش از 68 درصد در تحقق حمل‌ونقل هوشمند تأثیرگذار باشند و 32 درصد به عوامل دیگر وابسته هستند. متغیر حکمروایی خوب با 12 درصد و سپس دیدگاه سیستمی با 11 درصد، بیشترین تأثیر را در این زمینه دارد.
واژگان کلیدی: مدیریت یکپارچه، حمل‌ونقل هوشمند شهری، زاهدان.
 
متن کامل [PDF 911 kb]   (۱۰۹۱ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: جغرافیا و برنامه ریزی شهری

فهرست منابع
۱. ابدالی، افشار؛ ذبیحی، حسین؛ ماجدی، حمید.(۱۳۹۸). تبيين چارچوب مفهومي حکمروايي خوب شهري مبتني بر مديريت يکپارچه شهري (نمونه موردي: کلان‌شهر تهران)، نگرش‌های نو در جغرافیای انسانی، ۱۲(۱): ۲۹۳-۳۰۹.
۲. ابراهیم‌زاده، حسين؛ رخشاني نسب، حميدرضا؛ سرگلزايي جوان، طيبه، (۱۳۹۷)، سنجش پراکندگي- فشردگي شهر زاهدان طي دوره زماني ۱۳۹۰-۱۳۳۵، نشریه آمايش محيط،۱۱(۴۲): ۲۱۳-۲۳۵.
۳. احدی، محمدرضا؛ علیجانی خسرقی، حسین.(۱۳۹۲). ارزیابی و انتخاب سامانه حمل‌ونقل پایدار، مطالعات مدیریت ترافیک،۲۸(۱): ۱-۱۸.
۴. احمدی، توحید؛ فنی، زهره؛ رضویان، محمدتقی؛ توکلی نیا، جمیله.(۱۳۹۸). مدل ترکیبی اولویت‌بندی استراتژی‌های حمل‌ونقل هوشمند مورد پژوهی: کلان‌شهر تبریز، نشریه علمی جغرافیا و برنامه‌ریزی، ۲۳ (۶۷): ۲۵-۴۴.
۵. امانپور، سعید؛ علیزاده، هادی.(۱۳۹۳). سنجش و شناسایی شاخص‌های پایداری اجتماعی حمل‌ونقل شهری در شهر اهواز، جغرافیا و توسعه فضای شهری، ۱(۲): ۱۰۳-۱۱۵.
۶. آقامیری، سیدرضا؛ حسین زاده، مسلم؛ صداقت، مهدی.(۱۳۸۶). نظام اطلاعات مدیریت شهری بررسی موردی: سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) شهر بابلسر. نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، ۷(۵): ۲۱۵-۲۴۰.
۷. بدیعی، اقدس؛ حاجیان، حوریا؛ غضنفری، مهدی.(۱۳۹۸). ارائه مدل جدید جهت بکارگیری تاکسی های هوشمند در کلان شهر تهران در راستای سازماندهی حمل‌ونقل عمومی: رویکرد ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا، پژوهشنامه حمل‌ونقل، ۱۶(۲): ۳۱-۵۴.
۸. برادران، وحید.(۱۳۸۹). بررسی عوامل مؤثر بر زمان سفر در سیستم حمل‌ونقل عمومی و پیش‌بینی زمان سفر مورد کاوی: سیستم اتوبوس‌رانی شهر تهران، پژوهشنامه حمل‌ونقل، ۷(۱): ۲۳-۳۹.
۹. پرستش، مریم؛ خدام حسینی، علی.(۱۳۹۷). شاخص‌های کلیدی در شهرهای هوشمند به همراه روش اندازه‌گیری آن‌ها، تهران: نشر سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران.
۱۰. جعفري، عباس.(۱۳۷۹). دايرة‌المعارف جغرافيايي ايران، تهران: نشر گیتاشناسی.
۱۱. حاتمی افشار؛ ساسان پور فرزانه؛ زیپارو، آلبرتو، سلیمانی محمد. (۱۴۰۰). شهر هوشمند پایدار: مفاهیم، ابعاد و شاخص‌ها. تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی. ۲۱ (۶۰): ۳۱۵-۳۳۹.
۱۲. حسن‌زاده، محمدرضا؛ جوادیان، رضا؛ چگینی، داوود. (۱۳۹۸). بررسي اثربخشي شناسگرهاي هوشمند بر مديريت و نظم دهي حمل‌ونقل، مطالعات پژوهشی راهور، ۸(۳۰): ۶۱-۸۴.
۱۳. ذوقدار، پریسا؛ شبانی، امیرحسین. (۱۳۹۷). ارزیابی الگوی رفتاری شهروندان در ایستگاه‌های هوشمند حمل‌ونقل شهری (نمونه موردی ایستگاه هوشمند شهید خرازی شاهین‌شهر)، معماری شناسی، ۱(۵): ۱-۹.
۱۴. فرجی دارابخانی، محمد؛ شیخیان، هیبت اله.(۱۳۹۹). بررسی مدیریت یکپارچه حمل‌ونقل و تأثیر آن بر ترافیک شهری: نمونه موردی باغملک، ششمین همایش ملی جغرافیا و محیط‌زیست، شیروان.
۱۵. کاووسی الهه؛ محمدی جمال.(۱۴۰۰). تحرک و جابجایی هوشمند و پایداری اجتماعی: ارزیابی روابط متقابل (مطالعه موردی: شهر شیراز). تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی. ۲۱ (۶۱): ۲۷۹-۲۹۴.
۱۶. ماه پور، علیرضا؛ شاه ابراهیمی، ابراهیم؛ قرائتی ثانی، پرهام. (۱۳۹۸). بررسی اثرات اجتماعی هوشمندسازی حمل‌ونقل بر مدیریت ترافیک، پژوهشنامه حمل‌ونقل، ۱۶(۴): ۳۵-۴۴.
۱۷. مرکز آمار ایران.(۱۳۹۵). سرشماری نفوس و مسکن ۱۳۹۵، تهران: نشر مرکز آمار ایران.
۱۸. معتمدی محمد؛ رسولی سیدحسن؛ نصیری محمد.(۱۳۹۸). ارزیابی میزان رضایت شهروندان از عملکرد مدیریت شهری در حوزه خدمات شهری، مطالعه موردی: شهر فاروج. تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، ۱۹ (۵۵) ۹۹-۱۱۶.
۱۹. موسویان، سیدابوالحسن.(۱۳۹۳). تأثیر مدیریت حمل‌ونقل در مدیریت یکپارچه کشور، دومین همایش تخصصی مدیریت شهری ایران، تهران.
۲۰. مهدی زاده، محمد؛ آیتی، اسماعیل؛ هاشمیان بجنورد، ناهید؛ خورشیدی، علیرضا. (۱۳۸۹). ارائه مدل برای مدیریت یکپارچه حمل‌ونقل و ترافیک شهری در ¬کلان‌شهرهای ¬ایران (مدیریت حمل‌ونقل)، پژوهش‌های مدیریت انتظامی (مطالعات مدیریت انتظامی)، ۵(۳): ۴۱۸-۴۴۳.
۲۱. مهماندار، محمدرضا؛ آریانا، محمد؛ خلیلی، احسان؛ مبادری، توفیق.(۱۳۹۷). شناسایی و ارزیابی مؤلفه‌های سیستم حمل‌ونقل هوشمند با رویکرد پدافند غیرعامل، شهر ایمن،۱(۳): ۱-۱۰.
۲۲. میر مسعودی، سید پویا؛ منصوری ارمکی، رضا. (۱۳۹۷). بررسی راهکارهای تحقق مدیریت یکپارچه شهری در شهر تهران، مطالعات مدیریت شهری، ۱۰(۳۴): ۴۵-۶۰.
۲۳. یوسف زاده فرد، میکائیل؛ اسکندانی، آرمان.(۱۳۸۸). حمل‌ونقل هوشمند و سیستم‌های مدرن کنترلی، اولین کنفرانس ملی تصادفات و سوانح جاده‌ای و ریلی، زنجان.
۲۴. خبرگزاری ایمنا، (۱۳۹۸)، هوشمندسازی شهر زاهدان، ۱۶ آذر
25. Chakrabarty, B. K. (2001). Urban management: Concepts, principles, techniques and education, Cities Journal,18(5): 331-345. https://doi.org/10.1016/S0264-2751(01)00026-9 [DOI:10.1016/S0264-2751(01)00026-9.]
26. Chen, Y., Ardila-Gomez, A., Frame, G.(2017). Achieving energy savings by intelligent transportation systems investments in the context of smart cities, Journal of Transportation Research Part D: Transport and Environment, 54(2):381-396. https://doi.org/10.1016/j.trd.2017.06.008 [DOI:10.1016/j.trd.2017.06.008.]
27. Dey, K., Fries, R., Ahmed, S.(2018). Future of Transportation Cyber-Physical Systems - Smart Cities/Regions, Journal of Transportation Cyber-Physical Systems,45(3): 267-307. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-814295-0.00011-3 [DOI:10.1016/B978-0-12-814295-0.00011-3.]
28. Gonzalez, R.Al., Ferro, R. E., Liberona, D.(2019). Government and governance in ntelligent cities, smart transportation study case in Bogotá Colombia, Journal of Ain Shams Engineering , 11(1):25-34. https://doi.org/10.1016/j.asej.2019.05.002 [DOI:10.1016/j.asej.2019.05.002.]
29. Karami, Z., Kashef, R.(2020). Smart transportation planning: Data, models, and algorithms, Journal of Transportation Engineering, 2(4): 1-8. https://doi.org/10.1016/j.treng.2020.100013 [DOI:10.1016/j.treng.2020.100013.]
30. Masek, p., Masek,J., Frantik, P, Fujdiak, R., Misurec, J.(2016). A Harmonized Perspective on Transportation Management in Smart Cities: The Novel IoT-Driven Environment for Road Traffic Modeling, Journal of Sensors,16:1-23. https://doi.org/10.3390/s16111872 [DOI:10.3390/s16111872.] [PMID] []
31. Mosannenzadeh, F. Vettoratob. D..(2014). Defining smart city: Aconcepttual frame work based on key word analaysis. Journal of Land Use, Mobility and Environment,4(2), 45-58. [DOI:10.6092/1970-9870/2523.]
32. Naik, B., Kumar, P., Majhi, S.(2019).Smart public transportation network expansion and its interaction with the grid, International Journal of Electrical Power & Energy Systems, 105(2):365-380. https://doi.org/10.1016/j.ijepes.2018.08.009 [DOI:10.1016/j.ijepes.2018.08.009.]
33. Saharan, S., Bawa, S., Kumar, N.(2020). Dynamic pricing techniques for Intelligent Transportation System in smart cities: A systematic review, Journal of Computer Communications, 150(1): 603-625. https://doi.org/10.1016/j.comcom.2019.12.003 [DOI:10.1016/j.comcom.2019.12.003.]
34. Yan, J., Liu, J., Tseng, F-M.(2020). An evaluation system based on the self-organizing system framework of smart cities: A case study of smart transportation systems in China, Journal of Technological Forecasting and Social Change, 153(1):119-132. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2018.07.009 [DOI:10.1016/j.techfore.2018.07.009.]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Applied Researches in Geographical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons — Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)