دوره 21، شماره 61 - ( 4-1400 )                   جلد 21 شماره 61 صفحات 177دوره200فصل__Se | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saraei M H, Rezaei M R, adeli M. The Implementation of TSP Algorithm in Optimization of the Movement Path of the Mobile Medical Laboratory During the Post-Earthquake Using GIS, ACO and ICA Algorithms (Case Study: Gorgan City). Journal of Applied researches in Geographical Sciences. 2021; 21 (61) :177-200
URL: http://jgs.khu.ac.ir/article-1-3178-fa.html
سرایی محمد حسین، رضایی محمدرضا، عادلی محسن. اجرای الگوریتم TSP در بهینه سازی مسیر حرکت آزمایشگاه سیار پزشکی در مقطع زمانی پس از زلزله با استفاده از GIS و الگوریتم های ACO و ICA (مطالعه موردی: شهر گرگان). نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی. 1400; 21 (61) :177-200

URL: http://jgs.khu.ac.ir/article-1-3178-fa.html


1- دانشیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه یزد ، msaraei@yazd.ac.ir
2- دانشیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه یزد
3- دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه یزد
چکیده:   (2058 مشاهده)
فرایند بهینه­ سازی مسیر، یکی از تحلیل­هایی است که می­ تواند در مواقعی که محدودیت منابع و زمان وجود دارد، از جمله شرایط پسازلزله مورد استفاده قرار گیرد. در این تحقیق، از تحلیل مذکور جهت حل مسأله فروشنده دوره­ گرد و به منظور بهینه سازی مسیر حرکت آزمایشگاه­ های سیار پزشکی استفاده شده است. در این مسأله، هدف پیدا کردن کوتاه­ترین مسیر حرکت بین یکسری از نقاط بوده و الگوریتم­ های مورد استفاده سعی در کمینه­ سازی هزینه­ های انتقال و تابع هدف را خواهند داشت. جهت اجرای این مسأله با در نظر گرفتن سناریوی سخت­گیرانه در دسترسی به منابع، از دو الگوریتم کلونی مورچگان و رقابت استعماری در کنار الگوریتم دایجسترا در محیط GIS استفاده شده است. نقاط بازدید مدل، مناطق مستعد جهت اسکان موقت پسا­زلزله در شهر گرگان بوده و از فواصل عملکردی و زمان واقعی در بستر شبکه شهری، به جای فواصل زمانی و مکانی اقلیدوسی استفاده شده است. نتایج اجرای مدل نشان می ­دهند که الگوریتم کلونی مورچگان در دو ضابطه زمان و فاصله نسبت به دو الگوریتم دایجسترا و رقابت استعماری، بهینه­ سازی مسیر را به نحو مطلوب­تری انجام داده است.
 
متن کامل [PDF 2445 kb]   (31 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: جغرافیا و برنامه ریزی شهری
دریافت: 1397/8/2 | پذیرش: 1398/1/28 | انتشار: 1399/9/22

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | Journal of Applied researches in Geographical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb