Volume 24, Issue 75 (12-2024)                   jgs 2024, 24(75): 116-132 | Back to browse issues page


XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karami F, barghi H, ghanbari Y. Comparative analysis of good governance patterns in rural areas (Case study: villages in the central part of Pol-e Dokhtar county and Musaian section in Dehloran county). jgs 2024; 24 (75) :116-132
URL: http://jgs.khu.ac.ir/article-1-3912-en.html
1- Phd Student of Geography and Rural Planing, Faculty of Geographical Sciences, University of Isfahan, Isfahan, Iran
2- Associate Professor, Department of Geography and Rural Planning, Faculty of Geographical Sciences, Isfahan University, Isfahan, Iran. , h.barghi@geo.ui.ac.ir
3- Assistant Professor, Department of Geography and Rural Planning, Faculty of Geographical Sciences, Isfahan University, Isfahan, Iran.
Abstract:   (3667 Views)
Good governance, having the most important principles and criteria for public participation, accountability, accountability, centralism, transparency, efficiency and effectiveness, justice and equality, consensus and legitimacy is one of the new management approaches and new approaches to development and poverty reduction, especially poverty. This study aimed was to conduct a comparative analysis of the goog governance model in rural areas with an emphasis on the villages of the central part of Poldakhtar and Mosian section of Dehloran. The statistical population of the study, according to Cochran's formula, is 284 heads of households living in the villages of the two central parts and Mosian. Inferential data analysis was performed using t-test, and the sample villages were ranked in terms of rural governance status using The Topsis method. The results obtained from The Topsis method show that the governance situation in Mosian section of Dehloran Township is better than the central part of Poldakhtar Township, and the one sample t-test showed that the average of all components of rural good governance is above average and their significance level is an amount less than 0.05. The results of Levin test also show that there is a significant difference between the two central parts and Mosian regarding governance and its components, apart from responsibility (±1/96). Furthermore, In Mosian section, the average components (participation, accountability, and transparency) were higher than the central part of Poldakhtar Township and in the components (legality, collective agreement, justice, efficiency, and effectiveness) were less than the central part of Poldakhtar Township.
Full-Text [PDF 1138 kb]   (420 Downloads)    
Type of Study: Applicable | Subject: Geography and Rural Planning

References
1. افتخاری عبدالرضا رکن‌الدین، (1390). مدیریت توسعه روستایی (بنیان¬های نظری)، استان تهران، انتشارات سمت، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی: 43-1.
2. افتخاری عبدالرضا، عظیمی جلال، پور طاهری مهدی و زهرا احمدی پور، (1391). ارائه الگوی مناسب حکمروایی خوب روستایی در ایران، فصلنامه ژئوپلیتیک، سال هشتم، 2: 28-1.
3. اکبری نعمت ا..، زاهدی کیوان مهدی، (1387). کاربرد روش¬های رتبه¬بندی و تصمیم¬گیری چند شاخصه، استان تهران؛ وزارت کشور، انتشارات سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور: 305-357.
4. بدری سید علی، قدیری معصوم مجتبی، فرهادی صامت، اسکندری حافظ، (1390). مطالعه تطبیقی مدیریت روستایی ایران و چین با رویکرد حکمروایی، فصلنامه روستا و توسعه، 14 (3): 69-91.
5. برک پور ناصر، (1385). حکمروایی شهری و نظام اداره¬ی شهرها در ایران، استان تهران، در مجموعه مقالات همایش مدیریت و برنامه¬ریزی شهری، مرکز مطالعات شهرداری (1): 492.
6. برک پور ناصر، اسدي ایرج، (1388). مدیریت و حکمراني شهري، استان تهران، دانشگاه هنر: 189.
7. حیدری ساربان وکیل، (1398). ارزیابی الگوی مدیریت محلی روستایی مبتنی بر شاخص‌های حکمروایی خوب (مطالعه موردی: شهرستان مشگین شهر)، فصلنامه جغرافیا و توسعه (57): 133-154.
8. دربان آستانه علی¬رضا، رضوانی محمدرضا، مطیعی سید حسن، بدری سید علی، (1389). سنجش و عوامل مؤثر بر حکمروایی روستایی در حکومت¬های محلی (مطالعه موردی: شهرستان قزوین)، پژوهش‌های جغرافیای انسانی (73): 118-99.
9. رحمانی فضلی عبدالرضا، منشی‌زاده رحمت‌الله، رحمانی بیژن، علیپوریان جهانبخش، (1396). تحلیل جایگاه مدیریت روستایی مبتنی بر رویکرد حکمروایی خوب در توسعه پایدار روستایی (مطالعه موردی: مقایسه بخش مرکزی کوهدشت و بخش لواسانات شمیرانات)، مجله پژوهش و برنامه‌ریزی روستایی (6): 17.
10. طرح ساماندهی کالبدی سکونتگاه‌های روستایی بخش مرکزی پلدختر، (1392)، مهندسین مشاور پيشاهنگان آمايش، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان
11. عظیمی¬آملی جلال، رکن¬الیدن افتخاری عبدالرضا، (1393). حکمروایی روستایی (مدیریت توسعه پایدار)، استان تهران، انتشارات سمت: 20-61.
12. لدنی عباس، پوراحمد احمد، زیاری کرامت اله، رحمت اله فرهود، شهرکی سعید زنگنه، (1398). مدیریت یکپارچه نواحی ساحلی با رویکرد حکمروایی خوب (نمونه موردی جزیره کیش)، نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی
13. لشگری احسان، احمدی سید عباس، (1398). تبیین بنیان‌های کارکردی حکمروایی فضایی در چارچوب انگاره‌ی پساساختارگرا، نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، 19(54)، 262.
14. مرکز آمار ایران، نتایج عمومی سرشماری نفوس و مسکن، 1395(https://www.amar.org.ir/)
15. Apriani Dorkas Rambu, Atahaua Andrian Dolfriandra Huruta, Cheng-Wen Lee(2020). "Rural microfinance sustainability: Does local wisdom driven - governance work?" Journal of Cleaner Production, Volume 267. [DOI:10.1016/j.jclepro.2020.122153]
16. Aylett, A, (2015). "Institutionalizing the Urban Governance of Climate Change [DOI:10.1016/j.uclim.2015.06.005]
17. Adaptation: Results of an International Survey", Journal of Building Capacity for Climate Change Adaptation in Urban Areas, 41(1): 4 -16.
18. Böcher, M., (2008). "Regional governance and rural development in Germany: the implementation of LEADER", Journal of the European Society for Rural Sociology , 48(4), 372-388. [DOI:10.1111/j.1467-9523.2008.00468.x]
19. Cave, R.W, (2005). "Encyclopedia of the city", London & New York.
20. Clark, D., Southern, R., Beer, J., (2007), "Rural governance, community empowerment and the new institutionalism: A case study of the Isle of Wight", Journal of Rural Studies, 23(2), 254-266. [DOI:10.1016/j.jrurstud.2006.10.004]
21. Frances, cleaver, (2000). "Paradoxes of participation: questioning participatory approaches to development", Journal of international development, 11(4), 225-240 https://doi.org/10.1002/(SICI)1099-1328(199906)11:4<597::AID-JID610>3.0.CO;2-Q [DOI:10.1002/(SICI)1099-1328(199906)11:43.0.CO;2-Q]
22. Fukuyama, F., (2013). "What is governance?" Journal of Governance, 26(3): 347-368. [DOI:10.1111/gove.12035]
23. https://doi.org/10.1016/j.forpol.2019.05.010 [DOI:10.1016/j.forpol.2019.05.010.]
25. Katrina Kosec, Leonard Wantchekon(2020). "Can information improve rural governance and service delivery?", World Development, Volume125 [DOI:10.1016/j.worlddev.2018.07.017]
26. Müller, O., Sutter, O., Wohlgemuth, S., (2020), "Learning to LEADER. Ritualised Performances of 'Participation'in Local Arenas of Participatory Rural Governance", Sociologia Ruralis, 60(1), 222-242. [DOI:10.1111/soru.12287]
27. Ncube, Cornelias, (2005). "Good Governance, Participatory Development and Poverty Reduction, an Appraisal of the NGO Bill in Zimbabwe", International Development Department School of Public Policy University of Birmingham, England.
28. Popvych, O., (2008). "Good Governance and policy Addressing poverty Alleviation in ukraine", Msc-public Administration, 17(1):489-512.
29. Roberts, S.M and et al, (2007). "Good governance in the Pacific? Ambivalence and possibility", Journal of Geoforum, 38(5): 967-984. [DOI:10.1016/j.geoforum.2007.04.003]
30. Rotbreg, R.I., (2014). "Good governance mean performance and results", Governance, 27(3): 511-518. [DOI:10.1111/gove.12084]
31. Sadashiva, Manjunath, (2008). "Effects of civil society on urban planning and governance in Meysore, India", Doctoral thesis, Technical university of Dortmund.
32. Sheng,Yap.Kiu., (2010). "Good Governance in Southeast Asia", Journal of Environment and Urbanization ASIA , Vol1,No 2, pp131-147. [DOI:10.1177/097542531000100203]
33. Smith, G., (2010), "The hollow state: rural governance in China", The China Quarterly, (203): 601-618. [DOI:10.1017/S0305741010000615]
34. Sturzaker, J., and Verdini, G., (2017). "Opposition and resistance: Governance challenges around urban growth in China and the UK", Journal of Urban Management, 6(1): 30-41. [DOI:10.1016/j.jum.2017.02.001]
35. Turner, R.A., Fitzsimmons, C., Foster, J., Mahon, R., Peterson, A., and Stead, S.M. (2014). "Measuring good governance for complex ecosystems: Perceptions of coral reef-dependent communities in the Caribbean", Journal of Global Environmental Change, (29): 105-117. [DOI:10.1016/j.gloenvcha.2014.08.004]
36. UNDP,(Urban Governance Index), (2002). "A Tool to measure progress in achieving Good Urban Governance (Global Compaign on urban governance)", available at: http://www.unhabitat.org.
37. Woods, Michael. (2005), "Rural Geography", Sage Publication Ltd, 160
38. Zhang, Y., Kant, SH., Liu, J., (2019). "Principal-agent relationships in rural governance and benefit sharing in community forestry: Evidence from a community forest enterprise in China", Forest Policy and Economics, Volume107. [DOI:10.1016/j.forpol.2019.05.010]

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Send email to the article author


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Applied researches in Geographical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb