مقالات آماده انتشار(موقت)                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

pourahmad A, moradpour N, hataminejad H. Investigating the impact of physical dimensions - space to encourage walking in Tehran (Case Study: neighborhood Amirabad and Daneshgah Tehran). researches in Geographical Sciences. 1921;
URL: http://jgs.khu.ac.ir/article-1-2883-fa.html
پور احمد احمد، مرادپور نبی، حاتمی نژاد حسین. بررسی تاثیر ابعاد کالبدی - فضایی بر پیاده‌مداری در شهر تهران (نمونه موردی: محلات امیرآباد و دانشگاه تهران). نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی. 1300;

URL: http://jgs.khu.ac.ir/article-1-2883-fa.html


1- استاد گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه تهران
2- دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه تهران ، n.moradpoor@ut.ac.ir
3- دانشیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه تهران
چکیده:   (337 مشاهده)
 هدف این پژوهش بررسی تأثیر ابعاد کالبدی – فضایی بر پیاده­مداری در محلات امیرآباد و دانشگاه تهران از منطقه 6 شهر تهران است. روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی و پیمایشی است. و از ابزار پرسشنامه محقق ساخته برای کسب نظر شهروندان استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق را، کلیه ساکنان محلات امیرآباد و دانشگاه تهران تشکیل می­دهند، که به صورت تصادفی با استفاده از فرمول کوکران 384 نمونه انتخاب شده است. نگارندگان برای دقیق‌تر شدن نتایج تحقیق، حجم نمونه را به 400 نفر افزایش داده‏اند. برای تحلیل داده‏ها از نرم­افزارهای SPSS21 و LISREL8 استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان دهنده این است که بین ابعاد کالبدی – فضایی و ترغیب پیاده­روی رابطه وجود دارد. همچنین مقدار بارهای عاملی به دست آمده در تمام شاخص­های تحقیق نشانگر این است که شاخص­های انتخاب شده برای سنجش ابعاد کالبدی فضایی ترغیب پیاده­روی به درستی این ابعاد را می­سنجند؛ به طوریکه در بین ابعاد کالبدی، شاخص ایمنی با(99/0) و در بین ابعاد فضایی شاخص امنیت با(75/0) بیشترین مقدار بار عاملی را دارا بوده­اند. علاوه بر این، تأثیر ابعاد کالبدی و فضایی بر ترغیب پیاده­روی مستقیم و مثبت می­باشد به طوریکه ابعاد کالبدی 34/0 و بعد فضایی نیز 42/0 از واریانس ترغیب پیاده­روی را تبیین می­کنند.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: جغرافیا و برنامه ریزی شهری
دریافت: ۱۳۹۶/۷/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۲/۳ | انتشار: ۱۳۹۷/۱/۲۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Scientific Journals Management System

Designed & Developed by : Yektaweb